Home Overzicht Op Sarphatistraat tussen Alexanderplein en Hoogte Kadijk meer ruimte voor fietsers, voetgangers...

Op Sarphatistraat tussen Alexanderplein en Hoogte Kadijk meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen

0

Op het Alexanderplein en een deel van de Sarphatistraat moet belangrijk onderhoud plaatsvinden aan de trambaan, de straat en de onderliggende nutsvoorzieningen. Dit is volgens de gemeente hét geschikte moment om de herinrichting van dit deel van de binnenring op te pakken, de kruising veiliger in te richten en meer ruimte te maken voor fiets, OV en voetganger. De werkzaamheden starten volgend jaar.

De fietsstraat wordt vanuit de Sarphatistraat verlengd tot aan de Hoogte Kadijk. Aan de overzijde komt een breder fietspad. Het voetpad maakt plaats voor beplanting en er komt een wandelpad in de groenstrook. Het Alexanderplein en de kruising bij de Hoogte Kadijk wordt verkeersveiliger ingericht, met meer ruimte voor voetgangers, een betere doorstroming voor de tram en toegankelijke haltes voor tram en nachtbus.

Tramhaltes verplaatst
De tramhaltes van lijn 14 en 19 worden verplaatst naar de Mauritskade en die van lijn 7 naar de Muiderpoort. Hier is voldoende ruimte om de haltes breder en hoger te maken, zodat ook mensen met een rolstoel of kinderwagen gemakkelijk kunnen instappen. Hierdoor wordt de kruising Alexanderplein ook overzichtelijker en verkeersveiliger. Het wandelpad via de Muiderpoort wordt breder. Daarmee wordt de looproute naar de tramhalte voor lijn 7 duidelijker voor reizigers die willen overstappen van en naar lijn 14 en 19.

Artis richt groenstrook in
Om de biodiversiteit in het gebied te vergroten, komt er op meerdere plekken langs de route lage beplanting. Een deel van de groenstrook richt Artis ecologisch in voor inheemse soorten en Artis maakt er een voedseltuin met planten voor dieren in het park. Hiervoor wordt een medebeheerovereenkomst met de gemeente opgesteld.

Onderdeel van project Binnenring
Op de binnenring, de route van Czaar Peterstraat tot Haarlemmerplein, komt meer ruimte voor fiets, openbaar vervoer, voetganger en groen. De Sarphatistraat Noord/Alexanderplein behoort, samen met de Czaar Peterstraat en Marnixstraat Noord, tot de drie laatste trajectdelen die nog aangepakt moeten worden. De werkzaamheden starten in 2025. Als alles volgens planning verloopt, is de hele Binnenring eind 2026 gereed.