Per jaar mogen er nog maar honderd zeecruiseschepen aanmeren bij de Passenger Terminal Amsterdam. Nu komen nogĀ  190 cruises naar de stad. Vanaf 2026 mogen dat er honderd zijn. De Passenger Terminal gaat per direct terug naar een ligplaats. Cruiseschepen moeten vanaf 2027 verplicht aan de walstroom. Uiteindelijk moet de terminal aan de Veemkade in 2035 sluiten. Het weren van cruiseschepen is een van de maatregelen om de groei van het toerisme te beperken en de overlast tegen te gaan.

Het terugdringen van het aantal zeecruiseschepen is een van de maatregelen van het gemeentebestuur om te komen tot een duurzame bezoekerseconomie. Naast de vermindering van de toeristische drukte, zorgt de maatregel ook voor een vermindering van uitstoot van vervuilende stoffen als fijnstof, stikstof- en zwaveloxiden en CO2. Dit komt niet alleen door de komst van minder schepen, maar ook door de verplichting tot walstroom in 2027. Walstroom zorgt bovendien voor minder geluidsoverlast van aangemeerde schepen.

Minder inkomsten
Door de inperking zullen de uitgaven van zeecruisepassagiers en rederijen in Amsterdam dalen. Dit komt vooral doordat toeristen minder besteden in bijvoorbeeld musea, horeca, winkels en excursies. Maar ook door het inslaan van minder brandstof. De inkomsten van de gemeente dalen hierdoor ook, omdat er minder toeristenbelasting wordt geĆÆnd en de gemeente minder verdient als aandeelhouder van het Havenbedrijf. De financiĆ«le gevolgen van de inperking worden verwerkt in de eerstkomende Voorjaarsnota. In de begroting voor 2025 worden nog geen gevolgen van dit besluit verwacht.

Verplaatsing PTA
In samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Havenbedrijf en de provincie Noord-Holland onderzoekt de gemeente of het financieel en juridisch mogelijk is om de PTA te verplaatsen naar de Coenhaven. Op basis van dit onderzoek wordt besloten of verplaatsing van de terminal vanaf 2035 mogelijk is.