Het Zeeburgereiland en IJburg zijn volop in ontwikkeling. De komende twintig jaar groeien de eilanden fors. Rond 2040 zullen er in totaal ruim 32.000 woningen staan, en wonen er zo’n 75.000 mensen. Ook de hogeschool InHolland opent komend studiejaar z’n deuren en veel studenten komen naar het Zeeburgereiland. De eilanden moeten dus goed bereikbaar zijn. Vooral voor fietsers en het openbaar vervoer is dit nodig.
De kruising Zuiderzeeweg/IJburglaan wordt een plein, het Zeeburgerplein. Het doorgaande autoverkeer verdwijnt hier onder de grond via een onderdoorgang van ongeveer 170 meter. Een deel van de trambaan wordt verplaatst naar het noorden. Daardoor kunnen de trams beter doorrijden op de IJburglaan. En bovengronds, op het nieuwe plein, komt er zo meer veiligheid en ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Ook de ov-haltes rondom de kruising worden hierdoor beter bereikbaar. Als alles volgens plan gaat, start de bouw in 2029.
Ook ligt er een plan om een nieuwe, definitieve en grotere stalling voor de IJtram te bouwen op de Oostpunt. Hierdoor kunnen er meer trams op lijn 26 naar Strandeiland op IJburg rijden. Het verplaatsen van de huidige, tijdelijke tramstalling naar de Oostpunt levert ruimte op voor de bouw van ongeveer 700 extra woningen in Baaibuurt-Oost.
De fietspaden op de Amsterdamsebrug worden te smal voor het groeiende aantal bewoners van Zeeburgereiland en IJburg en de vele studenten die gaan studeren bij de hogeschool InHolland. Om de toename van het aantal fietsers op te vangen, is de wens een nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tr bouwen, vlak naast de Amsterdamsebrug. Op dit moment is voor de uitvoering van de fietsbrug nog niet voldoende budget.