Nog tot maandag 7 april om zes uur ‘s morgens rijden er geen treinen tussen het Muiderpoortstation en Diemen. Dan is er een rijdende fabriek in actie. Een enorme, knalgele trein vernieuwt het spoor en dat terwijl ‘ie gewoon over het spoor rijdt.
De rijdende fabriek die uitvoerder Swietelsky inzet, is een immense werktrein genaamd RU800s. Deze is niet alleen een blikvanger vanwege de knalgele kleur, maar ook vanwege het formaat. De werktrein is ruim 600 meter lang en wordt bemenst door zo’n twintig vakmensen die de RU800s als hun broekzak kennen.
De rijdende fabriek rijdt stapvoets over het spoor en koppelt het spoor los van de dwarsligger. Vervolgens tilt hij het spoor op, haalt de dwarsligger er onderuit en plaatst een nieuwe dwarsligger. Daarna legt hij het spoor weer netjes terug en bevestigt deze aan de nieuwe dwarsligger. En dat dan 2768 keer.
De rijdende fabriek voert alles uit wat nodig is om het spoor weer zo strak als een snaar neer te leggen. Over een strak spoor rijdt de trein soepel en dat levert een comfortabele reiservaring op. Een ander groot voordeel is dat de trein straks minder omgevingsgeluid maakt en dat is voor de buren van het spoor zijn belangrijk.
Voor de reizigers zijn de werkzaamheden vervelend, want tot 7 april 06.00 uur ’s ochtends rijden er geen treinen tussen station Amsterdam Muiderpoort en station Weesp. De hele week zet NS bussen in.