Deze week is het kunstonderwijsplatform Museum 1524 gelanceerd. Dit platform is wereldwijd toegankelijk voor musea, onderwijsinstanties en andere geïnteresseerden. Het doel is om kunstonderwijsprogramma’s te ontsluiten en uit te wisselen en om musea aantrekkelijker te maken voor jongeren van 15 tot 24 jaar met behulp van innovatieve middelen. Het is een initiatief van Hermitage Amsterdam en de Hermitage XXI Century Foundation, ondersteund door het Staatsmuseum de Hermitage in Sint-Petersburg.
Met dit platform willen de initiatiefnemers hun expertise op het gebied van kunstonderwijs delen en het bestaande educatieve materiaal over de enorme encyclopedische collectie van de Hermitage ontsluiten. Het gaat om te beginnen om kijkkaarten bij tentoonstellingen, die in lessen of bij thuisopdrachten gebruikt kunnen worden en dus ook waarde hebben voor het door corona noodzakelijke thuisonderwijs.
Verder zijn er experimentele programma’s van het Youth Educational Centre van de Hermitage Sint-Petersburg te vinden, en best practices op het gebied van kunsteducatie. Het platform is interactief: andere musea kunnen concepten van programma’s gebruiken, maar zullen in de toekomst ook eigen concepten erop kunnen zetten om te delen. De komende tijd wordt het platform nog aangevuld.
Grand Art Game
Vanuit het project Museum 1524 is eerder al de Grand Art Game ontwikkeld, een laagdrempelige, speelse manier om educatief materiaal uit de kijkkaarten met jongeren te delen. Museum 1524 is onderdeel van Creative Twinning – een internationaal programma van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Check www.museum1524.com