Bij de aanleg van IJburg is geen rekening gehouden is met de behoeften van jongeren. Dat schreef stadsdeelvoorzitter Carolien de Heer in een opiniestuk in Het Parool. Zij kreeg daar veel veel reacties op en besloot zelf met de bewoners op IJburg in gesprek te gaan.

Met een bus stond de stadsdeelvoorzitter op verschillende locaties op IJburg. ‘Ik vond het in het begin een beetje spannend, omdat ik niet zeker wist of het mensen zou aantrekken en of het een effectieve manier zou zijn om in gesprek te komen’, vertelt Carolien. ‘Maar de bus bleek een goed middel te zijn om met mensen in contact te komen. De koffie, thee, koekjes en fruit zorgden voor een uitnodigende sfeer.’

Veel mogelijkheden om een gesprek te starten
De gesprekken varieerden enorm. ‘Sommige mensen liepen toevallig langs en werden nieuwsgierig, terwijl anderen specifiek kwamen omdat ze wisten dat ik er zou zijn’, zegt Carolien. ‘Ik kreeg ook een mail van een bewoner die niet kon komen bij de busacties, dus ik heb haar later nog opgezocht. Er zijn zoveel mogelijkheden om het gesprek met elkaar te starten, alleen soms heeft het een duwtje in de rug nodig.’

De bus trok relatief minder jongeren

De busactie zorgde voor een diversiteit aan meningen en inzichten. Een bijzonder gesprek was met een jonge vrouw die net naar IJburg was verhuisd en enthousiast was over de wijdheid en het water. ‘Het was mooi om te horen dat iemand zo positief was over IJburg’, herinnert Carolien zich. Omdat de bus relatief minder jongeren trok, werden er aparte bezoeken gebracht aan jongerenorganisaties in de buurt zoals SK Coaching, Dynamo en Carabic.

Tijdens de gesprekken waren regelmatig politie, welzijnsorganisaties en ambtenaren van diverse afdelingen betrokken om het gesprek met de jongeren te voeren. Carolien benadrukt dat het belangrijk is om ook deze doelgroep te bereiken en hun perspectieven te horen, omdat het opiniestuk natuurlijk over hen gaat. ‘Het gaat om jonge mensen die nog een heel leven voor zich hebben dat vraagt inzet van ons.’

Ook vragen van ouderen
Ook ouderen kwamen met vragen naar de bus. ‘Ouderen vroegen zich af wat er voor hen georganiseerd werd en of er ook aandacht voor hen was’, vertelt Carolien. Dit leidde tot waardevolle gesprekken en uitnodigingen van onder andere stichting Carabic die de buurtkamer beheren. Ouderen kunnen drie keer per week ontbijten bij dit community center, maar ook in de SET wereldhuiskamer en de Binnenwaai is er veel te doen. Daarnaast biedt het stadsdeel ruimte voor het bewonersinitiatief ‘Doe je mee’. De oudere bewoners van IJburg kunnen hiermee met en voor elkaar activiteiten organiseren die het leefplezier bevorderen.

Zorgen over jongerenoverlast
Tijdens de gesprekken kwamen ook zorgen naar voren, vooral over jongerenoverlast. ‘We hebben al verschillende aanpakken hiervoor, bijvoorbeeld de groepsaanpak op de Pampuslaan, waarbij we de overlast gevende jongeren in beeld houden, begeleiden, een dagbesteding bieden en richting een opleiding stimuleren. Maar zo’n aanpak kun je ook niet overal inzetten. Het helpt als we goed met mensen praten om te weten wat er precies speelt en wat zij ervaren. Met die waardevolle informatie kunnen wij plannen maken.’

Er is echt iets aan de hand

‘Mensen kwamen specifiek naar mij toe om hun zorgen over jongeren te delen’, zegt Carolien. ‘Het was waardevol om te horen wat er speelt en om te beseffen dat er echt iets aan de hand is.’ Discriminatie onder jongeren werd ook genoemd als zorgpunt. ‘Ik vind het treurig om te horen dat jongeren discriminatie ervaren. Deze jongeren hebben een toekomst voor zich en moeten juist nu de kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Door velen (jong en oud) werd bevestigd dat er voor de vele jongeren wel wat weinig voorzieningen zijn op dit eiland.’ Daarnaast kwamen er signalen binnen over zwerfvuil op IJburg en dan vooral langs de kades.

Plannen voor de Toekomst
De oogst van gesprekken wordt de komende tijd uitgewerkt. Wel is al besloten om de tijdelijke locatie aan de Pampuslaan langer te gebruiken als buurtkamer. ‘Er is een duidelijke behoefte aan een plek waar bewoners en ondernemers elkaar kunnen ontmoeten’, legt Carolien uit. ‘IJburg is een nieuw deel van de stad en de sociale cohesie moet nog groeien. Er wordt nog veel gepraat in de zij en hij-vorm, mensen kennen elkaar niet en onbekend maakt onbemind. Een buurtkamer kan helpen bij het elkaar beter leren kennen en de samenhorigheid versterken. Als je elkaar al een keer hebt gesproken, dan kun je elkaar ook makkelijker en vriendelijker aanspreken. Daarnaast wordt er natuurlijk nog veel bijgebouwd en dat vraagt ook extra aandacht hoe we een nieuwe wijk gaan opbouwen. Hoe gaan we dit op een andere manier doen dan IJburg 1. Ik wil de lessen die we hebben geleerd echt mee gaan nemen.’

De stadsdeelvoorzitter kijkt tevreden terug op de busacties. ‘Ik denk dat we ons doel voor deze busacties hebben bereikt’, concludeert ze. ‘De kracht van Oost is dat de ambtenaren dagelijks in de wijk zijn en dit soort gesprekken voeren. Deze busacties zijn een aanvulling daarop.’ Omdat de busacties een goed middel zijn om met bewoners in gesprek te gaan, worden ze ook in de rest van het stadsdeel ingezet. Op dinsdag 30 juli stond de bus op het Sumatraplantsoen.