De werkzaamheden aan de A10 Oost tussen Watergraafsmeer en Amstel zijn afgerond. Naast het vervangen van voegen en vangrails kreeg de snelweg ook een volledig nieuwe asfaltlaag. En die is anders dan gebruikelijk zegt Rijkswaterstaat.
Asfalt bestaat uit zand, vulstoffen en steentjes die samen met bitumen, het zwarte olieachtige bindmiddel, een stevig en stabiel wegdek vormen. Om die lijm in fijne ZOAB-mengsels sterker te maken, werd jarenlang polymeerbitumen toegevoegd. Dat gaf wel extra stabiliteit, maar bemoeilijkte hergebruik en zorgde voor meer uitstoot door de hoge verwerkingstemperaturen.’
Het nieuwe ZOAB-mengsel vervangt polymeren door acrylvezels. Deze vezels werken als wapening: ze verouderen niet, verlengen de levensduur en versterken het asfalt. Ze worden ook toegepast in vliegtuigen en raceauto’s en zijn voor de wegenbouw versneden tot haartjes van 3,2 mm. Daardoor kan het mengsel met standaard bitumen worden gemaakt bij lagere temperaturen. Dat bespaart energie en maakt hergebruik eenvoudiger.
De toepassing van dit nieuwe mengsel op de A10 komt niet uit de lucht vallen. Het vezelmengsel is de afgelopen jaren al gebruikt op de A4, A15, A18, A59 en recent op de Gooiseweg. Nieuw is dat de vezel nu wordt toegepast in de toplaag van tweelaags ZOAB met een fijnere korrel van 5 mm. Dat zorgt voor een gladder oppervlak, minder bandengeluid en dus een stiller wegdek. Het is een verbetering voor omwonenden.










