Het Zeeburgerpad biedt kansen voor meer woningen, werkruimte en een verbeterde openbare ruimte. ‘Wat nu een bedrijvenstrook is, transformeren we straks naar een dynamische straat waar we meer woningen kunnen realiseren’, zegt bestuurder Jan-Bert Vroege van stadsdeel Oost over de plannen van de stadsdelen Oost en Centrum.
Het Zeeburgerpad is een strook van 1,5 kilometer en 20-30 meter diep, aan de rand van het Oostelijk Havengebied tussen de Nieuwe Vaart en het Lozingskanaal. Het is een bedrijventerrein waar veel verouderde gebouwen staan in een lage dichtheid. Het Zeeburgerpad biedt volop kansen voor meer woningen, werkruimte en een verbeterde openbare ruimte.
Door efficiënter gebruik te maken van dit onderbenutte terrein ontstaat er ruimte voor 700 tot 900 nieuwe woningen en 11.000 m² aan werk- en voorzieningenruimte. Stadsdeel Oost en Centrum hebben gekozen voor de 40-40-20 regeling per kavel. Dat betekent 40 procent gereguleerde huur, 40 procent middelduur (huur en koop) en 20 procent dure huur. Het project richt zich op het verbeteren van de openbare ruimte met meer groen, een betere fietsroute en een aantrekkelijke inrichting van de kade langs het Lozingskanaal.
De toevoeging van nieuwe woningen biedt mogelijkheden voor Amsterdammers die op zoek zijn woonruimte. Vroege: ‘Zo komen er 149 betaalbare koopwoningen gericht op sleutelberoepen. Dit biedt jongeren uit de Indische Buurt de kans om in hun eigen buurt hun wooncarrière te starten. Door een goede mix van woningtypen sluit de wijk aan bij de diversiteit van de stad.’
In de volgende fase helpt de gemeente initiatiefnemers en erfpachters met de realisatie van plannen. Ook zal de gemeente samen met bewoners een schetsontwerp voor de herinrichting van de straat maken. De focus ligt op meer en betaalbare woningen met een goede balans tussen wonen, werken en een fijne openbare ruimte. Dit besluit zet de gemeente op weg naar de ontwikkeling van een levendige, multifunctionele straat die de verbinding vormt tussen de stadsdelen Centrum en Oost.
Een participatieplan zorgt ervoor dat bewoners, bedrijven en andere betrokkenen actief worden betrokken bij de herinrichting. Ook is er in het plan is veel aandacht voor duurzaamheid, zoals regenwateropvang en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Daarnaast wordt de verbinding tussen de verschillende buurten verbeterd.