Drie dieselveerponten die nu varen over het IJ worden vervangen door vier nieuwe elektrische veerponten. De uitbreiding van de vloot speelt in op het groeiend aantal reizigers op het IJ. De nieuwe ponten dragen ook bij aan de doelstelling om volledig uitstootvrij te varen op het IJ.
In 2024 zal de eerste nieuwe elektrische veerpont gaan varen, daarna wordt ieder half jaar een nieuwe veerpont in gebruik genomen. Daarna beschikt Amsterdam over vijftien veerponten op het IJ, waarvan vier elektrisch zijn. De bedoeling is dat de vloot zal doorgroeien naar 18 IJ-veren in 2030, waarvan er minimaal zeven elektrisch zijn.
Gemiddeld maken zo’n 70.000 passagiers per dag gebruik van de ponten over het IJ. Dit aantal zal de komende jaren flink toenemen door uitbreiding van het aantal woningen en werkplekken aan beide zijden van het IJ. De veren zijn straks Eerste samen met de verschillende brugverbindingen en een tunnel nodig voor de bereikbaarheid van Noord
Met de vier nieuwe elektrische veerponten is Amsterdam wereldwijd een van de voorlopers voor uitstootvrij personen- en gemotoriseerd vervoer op het water.