Arno Koelemij begon als jonge jongen met helpen op de groentekraam van zijn vader. De familiegeschiedenis op de Dappermarkt startte in 1955, toen zijn vader begon met het verkopen van groente en fruit. Uiteindelijk nam Arno de kraam over en bouwde hij deze verder uit.
Al 48 jaar lang staat hij op de markt, waarvan de laatste 44 jaar op de vertrouwde plek op de hoek van de Eerste van Swindenstraat, naast de McDonald’s. Drie dagen per week – donderdag, vrijdag en zaterdag – verkoopt hij hier zijn verse waren. Eind juli komt daar een einde aan: Arno gaat met pensioen. ‘Ik ben zo gewend dat Arno mij helpt’, zegt vaste klant Margreet. ‘Hij adviseert wat ik het beste kan kopen dat als ik inspiratie nodig heb en het is altijd vers en je kunt de groenten de hele week bewaren.’
‘Je moet met elkaar de markt maken’, zegt Arno.‘Ik zie veel veranderingen: minder kramen en stijgende kosten zetten druk op de levendigheid van de Dappermarkt. Er zou meer aanbod moeten zijn en de gemeente zou de prijzen wat lager moeten maken. Het moet lonend blijven.’
Ondanks de uitdagingen blijft Arno geloven in het potentieel van de markt. Hij ziet nog steeds trouwe klanten, die speciaal voor de kwaliteit naar zijn kraam komen. ‘Ik haal hier elke zaterdag mijn verse groente’, vertelt Annemarie uit de Indische buurt. ‘Even een praatje met Anro hoort daar altijd bij. In de zomer heeft hij de lekkerste nectarines.’
Bekend om de zeer goede kwaliteit van zijn producten, richt Arno zich niet op de laagste prijs, maar op versheid en diversiteit. ‘Alles is bijna te verkrijgen op het gebied van groente en fruit’, vertelt hij enthousiast. Seizoensgebonden producten spelen een belangrijke rol. In de winter boerenkool en lof, in de zomer wilde perziken en mooie pruimen. Momenteel zijn de verse spinazie uit Italië en de snijbiet populair. Ook verrassende producten zoals gekleurde bietjes en oerwortelen trekken vaste klanten.
Trouwe klant Margreet: ‘Meirapen en verse kruiden haal ik altijd hier, de smaak is perfect. Na bijna vijf decennia laat Arno de Dappermarkt achter zich. Zijn kraam symboliseert een tijdperk van vakmanschap en liefde voor verse producten.’