Home Overzicht Ondernemers op IJburg hebben het moeilijk

Ondernemers op IJburg hebben het moeilijk

0

De omzet van zowel de winkels als de horeca op IJburg staat onder druk. Ze hebben weinig aanloop van bewoners en andere Amsterdammers. Toeristen weten IJburg nog niet te vinden. Bovendien vrezen de ondernemers dat met de opening van de Nuonweg veel bewoners met de auto elders boodschappen gaan doen. Op de vergadering van de gebiedscommissie lichtten de ondernemers hun zorgen toe.

Het winkelaanbod is groter geworden, terwijl de bevolking niet toeneemt. De bevolking van IJburg bestaat grotendeels uit tweeverdieners met jonge kinderen. Die trekken ‘s ochtends de wijk uit en komen ‘s avonds weer terug. Onderweg doen ze boodschappen, of laten de maaltijd bezorgen. Uit onderzoek blijkt dat IJburgers bovengemiddeld spullen online kopen.

Op piekmomenten is er te weinig parkeergelegenheid bij het winkelcentrum. Er is weinig gelegenheid om snel een boodschap te doen en de handhaving is volgens de ondernemers te streng.

Het beleid voor IJburg is altijd gericht geweest op de demografische gegevens over de buurt, de economische situatie van de wijk is een ondergeschoven kindje. De vergroening van het Joris Ivensplein is een positieve stap, maar het gebied rond het winkelcentrum is niet aantrekkelijk genoeg.

De winkeliersvereniging roept stadsdeel en gemeente op om samen een strategie te ontwerpen voor de versterking van de economie op IJburg, in samenhang met de ontwikkeling van de nieuwe gebieden.

De commissie deelt de zorgen van de winkeliers. Stadsdeelvoorzitter Maarten Poorter vindt de ontwikkeling van een gezamenlijke strategie een goed idee. Niet alle ideeën van de winkeliersvereniging zijn even uitvoerbaar. De gemeenteraad heeft ingestemd met de opening van de Nuonweg, dus sluiting is geen optie. Nieuwe parkeerplaatsen aanleggen is in strijd met het coalitie-akkoord.