Home Kunst Punt achter geschiedenis CBK en nu doorstart als FactorIJ

Punt achter geschiedenis CBK en nu doorstart als FactorIJ

0

In afwachting van de verhuizing naar IJburg is CoolCBK in Oostpoort gesloten. Vijfendertig jaar geleden werd het CBK opgericht door Maryla Nienhuis met als doel beeldende kunst op een laagdrempelige manier toegankelijk te maken voor Amsterdammers. In de loop van de jaren zijn er talloze tentoonstellingen en educatieve projecten georganiseerd.

Het CBK kent een turbulente geschiedenis. In het begin was het CBK gevestigd in het Elisabeth Otter Knollhuis. Ben je wat ouder, dan kun je je de lange smalle gang herinneren waar de kunstwerken tegen de muur stonden, voor je in de prachtige zaal aan de tuin binnenging. In 2005 verhuisde het CBK naar de zuiveringshal aan de Oranje Vrijstaatkade. Vorig jaar moest het daar weg en ‘pop upte’ het als CoolCBK in het voormalig pand van Cool Cat aan de Waldenlaan. 17 juli sloten ook daar de deuren: de nieuwe Hema komt daar. Eind van het jaar maakt het CBK een herstart als FactorIJ op IJburg.

Het CBK startte in het Elisabeth Otter Knollhuis in de Tweede Oosterparkstraat

In de loop van de jaren zijn er veel tot de verbeelding sprekende tentoonstellingen geweest, zoals De keuze van de vuilnisman uit 2014, waarin de vuilnismannen hun favoriete kunst kozen uit de collectie van het CBK. De portretten van de mannen hangen nog steeds op hun uitvalsbasis.

De keuze van de vuilnisman uit 2014 kreeg in de media veel aandacht.

Huis Veldhoen, Aatjes Vrijstaat uit 2011 was een mooie overzichtstentoonstelling van zijn werk. De zaal hing van onder tot boven vol. Zijn eigen huis was hofleverancier en hoewel er veel werd tentoongesteld in het CBK, zag je in zijn eigen huis nauwelijks verschil. Wat een werkdrift en noodzaak om te maken! Aat Veldhoen zelf was trots op deze expositie.

De opening van de spraakmakende expositie met werk van Aat Velthoen.

In de jubileumtentoonstelling Be Calm (2014) draaide curator de rol van het CBK om: ze vroeg Amsterdammers om een kunstwerk uit hun privé-bezit aan het CBK te lenen. Dat kon om kunst gaan die ze geleend of gekocht hadden uit onder andere de collectie van het CBK. De mensen die de werken beschikbaar hadden gesteld voor de tentoonstelling vertelden er een persoonlijk verhaal bij. Zo kwam een overzicht tot stand van wat er aan kunst – heel divers en vaak van hoge kwaliteit – aan de muren in Amsterdamse huizen hangt.

Edgar Cairo, de schrijver als schilder in 2010.

Cindy Kerseborn was met de Cimaké Foundation de drijvende kracht achter de tentoonstellingen rond drie Caribische schrijvers. Zij maakten over iedere schrijver een documentaire en koos de kunstenaars. In Edgar Cairo, de schrijver als schilder in 2010 werd aandacht besteed aan het beeldend werk van de schrijver uit Oost. Beeldend kunstenaars en dichters lieten zich inspireren door de beroemde roman Dubbelspel in de hommage aan Frank Martinus Arion (2013). Marlene Dumas Esiri Erheriene-Essi, Iris Kensmil en Marga Weimans lieten zich inspireren door de trilogie Roemers drieling van Astrid Roemer (2013).

Kinderen praten met minister Jet Bussemaker in 2013 over kunst.

Het CBK en De Rode Loper op school kennen een lange samenwerking. Een greep uit hun mooiste educatieve projecten: Kinderen kiezen een kunstwerk voor thuis. Bert Nienhuis maakte foto’s van de kunstwerken en van de plek waar het een plaats kreeg. De foto’s werden tentoongesteld in het CBK. Van die foto’s zijn ansichtkaarten gemaakt.
Met een gevulde beurs gingen kinderen op atelierbezoek en kozen een kunstwerk uit. De kunstenaars waren vooraf door de aankoopcommissie uitgekozen. Het CBK was erg blij met het project Kinderen kopen werk aan voor de collectie van het CBK: ‘sterk werk, oorspronkelijk en van hoge kwaliteit.’

Kinderen kozen in 2002 in de Pretoriusstraat, de CBK schilderijen uit voor etalages.

Het Straatmuseum in de Pretoriusstraat was het mooiste educatieve project. Kinderen van basisschool Aldoende zochten kunstwerken uit voor de etalages in de Pretoriusstraat. Ze bezochten de winkels, praatten met de winkeliers, namen de maat van de etalages en zochten een kunstwerk uit de collectie dat bij de winkel paste. Ze maakten daar teksten bij op basis van de gesprekken die ze met de winkeliers gevoerd hadden. Een kapper zei: ‘De kinderen hebben met deze aquarel precies de sfeer in mijn zaak aangevoeld.’  Het Straatmuseum is feestelijk geopend tijdens het Rode Loperfestival, met een drumband en een stoet enthousiaste ouders, kinderen en buurtgenoten.

Opening expositie Hedendaagse fotografie in 2013.

Onder begeleiding van professionele kunstenaars gingen kinderen van de Van Koetsveldschool en de Gerhardschool naar exposities en ateliers om inspiratie op te doen. Daarna hebben ze de buurt gefotografeerd en geschilderd. Met de schilderijen als achtergrond hebben ze er een animatie van gemaakt. Kinderen luisteren naar de buurt kwam tot stand in samenwerking met de stichting Art4elkaar.

Het ‘laatste avondmaal’ bij de sluiting van het CBK aan de Oranje-Vrijstaatkade.

Kunstuitleen was natuurlijk de kerntaak van het CBK. Het meest geleende kunstwerk is een van sloophout gemaakt beeld van Ron van de Ende, de Chevrolet. Het fungeert een beetje als de mascotte van het CBK.

De verzelfstandiging van het CBK maakt de nieuwe stichting minder afhankelijk van de politieke waan van de dag. Als zelfstandige stichting kan FactorIJ snel inspelen op ontwikkelingen. De kunst- en de designcollectie verhuist mee. FactorIJ gaat door waar het CBK stopte. Voor Oud Oost is het jammer dat het CBK verhuist, maar voor IJburg is het winst dat FactorIJ er komt. Eind dit jaar opent FactorIJ haar deuren aan de Pampuslaan.

CBK heet straks FactorIJ rnen opent eind van het jaar aan de Pampuslaan op IJburg.