Het wordt druk rond Het Scheepvaartmuseum. Deze zomer meren er bijzondere gastschepen aan bij het museum! Zo ligt de Gipsy Moth IV nu al aan de steiger, kun je maar liefst drie Spaanse tall ships bezoeken van 10 t/m 13 augustus en vanaf 13 augustus stap je aan boord van de bekende clipper, het VOC-schip Stad Amsterdam. Tot en met 3 september is ook de tweemaster Ketch Gipsy Moth IV te zien.

De internationale gastschepen die naar het Scheepvaartmuseum komen zijn uniek vanwege hun omvang en geschiedenis. Het gaat om de Não Victoria, El Galeón en de Pailebote Pascual Flores. De Stad Amsterdam legt vanaf 13 augustus weer aan bij het museum. Het ontwerp van dit schip is gebaseerd op de bouwtekeningen van de clipper Amsterdam uit 1854. De bouw van de Stad Amsterdam werd vanaf 1997 opgestart in de vorm van een werkgelegenheidsproject. In 2000 was het schip gereed en voer het mee bij de intocht van SAIL Amsterdam. Het maakt regelmatig lange oceaanreizen, maar de thuishaven is Amsterdam.

De Não Victoria is een replica van een originele vroeg 16e-eeuwse kraak, die in het Spaans een “não” wordt genoemd. Tussen 1519 en 1522 voer de Portugese zeevaarder Ferdinand Magellaan aan boord van de originele Victoria als eerste rond de wereld. In het zuiden van Zuid-Amerika vond hij een doorgang naar de Stille Oceaan. Die zeestraat vormde vanuit het westen de route naar Azië en draagt nog steeds zijn naam, Straat Magellaan. Kenmerkend voor een kraak zijn de bijna even hoge voorsteven als achtersteven, en de dwars getuigde zeilen. De Não Victoria kun je bezoeken van 10 tot en met 13 augustus.

De Pailebote Pascual Flores is een kleine schoener. De Portugese benaming ‘pailebote’ komt van het Engelse woord ‘pilot boat’, een loodsschoener. Het is een verwijzing naar een kleiner schip dat een loods bracht naar schepen om de bemanning te helpen een voor hun onbekende haven of baai binnen te varen (loodsen). De Pascual Flores is gebouwd in 1917 en deed dienst in het vervoer van zout en fruit tussen Afrika en Europa. Met meer dan 400 m² zeiloppervlak was het zeker voor die tijd een snel schip. De Pailebote Pascual Flores kun je bezoeken van 10 tot en met 13 augustus.

De El Galeón is een replica van een 16e-eeuws Spaans galjoen en wordt gezien als de opvolger van de não. Het schip van iets meer dan 50 meter lengte voer met goederen via Kaap de Goede Hoop naar Azië en terug. Dergelijke schepen voeren ook tussen Spanje en Amerika en zijn beroemd om de ladingen goud en zilver die ze vanuit Zuid- en Midden-Amerika naar Spanje vervoerden. De tweemaster heeft zeilen die in de breedte van het schip getuigd zijn en vaart het liefst op routes met de wind in de rug. Je kunt aan boord van de El Galeón van 10 tot en met 13 augustus.

De Ketch Gipsy Moth IV is een zestien meter lange tweemaster is een Engelse ‘ketch’, in het Nederlands een kits-getuigd zeiljacht genoemd. De Gipsy Moth IV is het allereerste zeiljacht ter wereld dat speciaal werd ontworpen voor het maken van soloraces rond de wereld. Op 27 augustus 1966 vertrok Sir Francis Chichester met het schip uit de haven van het Engelse Plymouth waar hij na 274 dagen weer werd verwelkomd. Het schip voer de ‘Clipperroute’, die via Kaap de Goede Hoop door de Zuidelijke IJszee via het zuiden van Australië en Kaap Hoorn loopt. Onderweg brak hij zeven wereldrecords, waaronder dat van snelste wereldomzeiling in een klein vaartuig en van de langste onafgebroken solotocht op zee. De Gipsy Moth kun je niet bezoeken in verband met de beperkte ruimte onderdek.

De replica van het VOC-schip de Amsterdam ligt al sinds 1991 aan de steiger van Het Scheepvaartmuseum. Wat begon als werkgelegenheidsproject voor jongeren in een tijd met veel werkloosheid, is uitgegroeid tot dé plek om meer te leren over de geschiedenis van de VOC. Over dit schip zijn veel verhalen te vertellen en bij Het Scheepvaartmuseum worden die gedeeld. Je komt hier meer te weten over het leven aan boord, onze koloniale geschiedenis en waarom dit nagebouwde schip in de jaren 80 is gemaakt.

Alle schepen zijn te bezoeken behalve de Gipsy Moth in verband met de beperkte ruimte onderdek. De clipper Stad Amsterdam is kosteloos toegankelijk. Voor een bezoek aan de drie buitenlandse schepen kan een aanvullend kaartje worden gekocht aan de ticketbalie in Het Scheepvaartmuseum. Het VOC-schip Amsterdam is zonder toeslag toegankelijk in combinatie met een regulier museumkaartje. Stadspashouders kunnen gratis naar het museum.