Het GVB heeft haar plannen voor 2026 bekendgemaakt. Tram 3 heeft daarin geen plaats meer en zal volledig verdwijnen. Daarmee zal de populaire verbinding tussen Oost en West verleden tijd zijn. De gehele route wordt in delen overgenomen door de lijnen 7, 25 en 12. Maar er verandert meer. Op 11 juli stelt de Vervoerregio Amsterdam de plannen vast.

Lijn 3 is een lijn die volgens het GVB goed paste bij de oude structuur van het lijnennet van Amsterdam waarbij veel lijnen op het Centraal Station waren gericht. Lijn 3 vulde dat netwerk aan met een verbinding tussen Oost en West. In het voorgestelde netwerk zijn ook de lijnen 7 en 19 goede oost-west verbindingen en daarmee een alternatief voor lijn 3. Zo neemt lijn 7 een groot deel van het oostelijk deel van lijn 3 over en rijdt ook via Amsterdam-West (Kinkerstraat).

Muiderpoortstation eindpunt van Uithoornlijn
Een andere voor Oost opvallende verandering in de plannen van het GVB is de komst van tram 25, de Uithoornlijn, die haar eindpunt zal hebben bij het Muiderpoortstation. De Uithoornlijn rijdt nu nog tot Station Zuid. Volgens het GVB is het belangrijk dat er een tweede tramverbinding tussen de stad en station Zuid gerealiseerd wordt. De verwachting is dat Station Zuid de komende jaren een nog belangrijkere rol zal krijgen.

Eindhalte tram 1 op Azartplein
De tramlijnen 1 en 7 wisselen aan de oostkant van de stad van route. Lijn 1 eindigt voortaan op het Azartplein. Dankzij een hogere frequentie van tramlijn 1 ontstaat daardoor bij het knooppunt Rietlandpark een betere overstap op tramlijn 26. Dit levert een verbetering op van de verbinding tussen het IJburg en het Leidseplein/Weesperplein, zeker nu de komende jaren, vanwege werkzaamheden, lijn 26 achter het Centraal Station eindigt.

Flevopark eindhalte voor lijn 7
Het Flevopark wordt de nieuwe oostelijke eindhalte voor lijn 7. Hierdoor blijft onder andere de verbinding tussen het OLVG locatie Oost en het Weesperplein behouden. Ook vormt de aangepaste route van lijn 7 een alternatief voor een belangrijk deel van de reizigers van de huidige lijn 3 tussen Oost en West.

Tram 26 doorgetrokken naar Strandeiland
Op IJburg worden momenteel Centrumeiland en Strandeiland verder ontwikkeld. Onderdeel van deze ontwikkeling is ook het doortrekken van tramlijn 26 naar het nieuwe (tijdelijke) eindpunt op Strandeiland. Samen met de buslijnen 360 en 49, biedt lijn 26 een goede openbaar vervoerverbinding ruim voor alle woningen gereed en bewoond zijn.

Bus 360 nog niet hoge frequentie
Lijn 360 is in december 2024 gestart als nieuwe snelle verbinding tussen IJburg Strandeiland en station Amsterdam Bijlmer Arena. Op termijn, na 2030, zal deze lijn naar verwachting uitgroeien tot één van de drukste GVB-buslijnen. In 2026 zal lijn 360 nog niet met de frequenties rijden die voor en dergelijke Hoogwaardige Openbaar Vervoerlijn voorgeschreven.

Bus 42 ontsluit Cruquiuseiland
De route van lijn 42 wordt (ten opzichte van de huidige lijn 22) aangepast. Lijn 42 gaat het Cruquiuseiland in het Oostelijk Havengebied bedienen. De bereikbaarheid met openbaar vervoer is nog slecht. Op dit moment is een goede ontsluiting niet mogelijk omdat de geschikte infrastructuur ontbreekt. GVB zegt met de gemeente te overleggen over het aanpassen van de infrastructuur.

Het definitieve Jaarplan wordt op 11 juli 2025 door de Vervoerregio Amsterdam vastgesteld. De nieuwe dienstregeling begint op 29 maart 2026.