Wie het Marineterrein vanaf de Kattenburgerstraat oploopt, ziet achterin wel de contouren van Pension Homeland, maar niet de gelijknamige brouwerij. Die ligt daar achter, in een grijze loods met een Amerikaanse slee voor de deur. Twee nieuwe bieren zijn de aanleiding om er eens langs te gaan: de Windhoos Weizen en de Loveboat.
Anne-Mariken Raukema
Nadat de Koninklijke Marine in 2011 besloot om het terrein grotendeel te verlaten, kwam gaandeweg een grote vlakte met bebouwing leeg in hartje Amsterdam. Vier jaar later verschenen de eerste start-ups, waaronder Pension Homeland, een hotel, restaurant, café en winkel, met achterin een kleine brouwerij. Horecaondernemer Koen Vollaers, die eerder al in het – toen nog stille en daardoor wat ‘unheimische’ – Westerpark een hippe tent begonnen was (Pacific West) bedacht het concept van Pension Homeland, wat al snel een groot succes werd.
Het ontstaan van de brouwerij, zoals die nu alweer vijf jaar op de huidige locatie draait, is een samenloop van omstandigheden, zegt Wietse Postma. Koen Vollaers en Joost Carlier kenden elkaar vanuit de organisatie van grote festivals als Lowlands. ‘Joost had in Duitsland een oude brouwerij op de kop getikt, en een vriend van me wilde een brouwerij beginnen. Die kwamen elkaar tegen en dat werd de basis van Brouwerij Homeland.’ Aanvankelijk werd het bier alleen gedronken in Pension Homeland en de andere zaken van Vollaers. De loods werd vroeger gebruikt als trainingslocatie voor de Marine.
Wietse Postma is een van de twee brouwers, daarnaast is er een allround productiemedewerker die ook afvuller is: hij zorgt dat het bier in blikjes en fusten komt. Stellig ontkent hij dat er sprake is van bierindustrie. Daar is het bedrijf te klein voor, hij schaart het eerder onder ‘craft’, ambacht. Veel groter kunnen en willen ze ook niet worden. En wat belangrijk is, is dat de identiteit verbonden is aan de locatie: het Marineterrein. Daarom hebben alle bieren tot de verbeelding sprekende namen met nautische termen als Zeebonk, Katzwijm, Luwte, ketelbinkie en Naar de haaien.
Namen zijn erg belangrijk, niet alleen voor de herkenbaarheid van het merk, maar ook voor die van de smaak. ‘En een blik is rondom herkenbaar, een etiket aan een kant,’ aldus Vivian Secrève, marketeer. Maar de keuze om – als eerste brouwer – volledig te kiezen voor blik is vooral ingegeven uit duurzaamheidsoverwegingen. Glas is voor 70 procent recyclebaar, blik volledig. Glas is zwaarder, wat letterlijk op het transport drukt. Maar de belangrijkste reden om blik te gebruiken is dat bij verpakking in glas altijd zuurstof bij het bier zit, en dat heeft gevolgen voor de smaak.
Er worden zeven vaste bieren gebrouwen, waarvan eentje alcoholvrij is. Deze worden het hele jaar door gebrouwen en zijn altijd leverbaar. Per keer wordt daar twee- tot vierduizend liter van gemaakt. Daarnaast is er een wisselend assortiment speciaalbieren, in een kleinere oplage van 800 liter, dat meer seizoensgebonden is: IPA’s, blondbier, witbier en de wilde bieren (wild vergist bieren) en de Klapgijpserie. Dat zijn inmiddels tien biersoorten die op vat rijpen. Normaal gesproken liggen die stil in de magazijnen, maar bij wijze van experiment zeilt nu een aantal vaten over de wereldzeeën. Spannend om te ervaren of de deining een verandering in smaak geeft!
Een keer per jaar komt het hele team samen en wordt er gebrainstormd en geproefd. Dat levert ideeën op voor nieuwe smaken die door de beide brouwers worden ontwikkeld. En, niet zelden zo’n zes nieuwe biertypes die in de loop van het jaar daarop op de markt worden gebracht. Immers, een Weizen lanceer je niet in de zomer, en Bock van hier is voor de herfst. De nieuwste loot aan de stam is de Loveboat. Binnenkort komt de Zeefruit gose er aan, een ziltig bier met zeezout, bergamot en limoen. Die wordt vast lekker!
Check www.brouwerijhomeland.nl