Tiffany Poon is ‘een van die zeldzame fenomenen die eens in de generatie opduiken en onze vooroordelen omverwerpen’, aldus de website Bachtrack. De 27-jarige pianosensatie maakt op 1 juli haar debuut in het Muziekgebouw met een solorecital, met onder meer werken van haar recente debuutalbum Diaries: Schumann, dat nummer 1 bereikte op Apple Music en de Billboard Charts.
De in Hong Kong geboren pianiste Tiffany Poon verhuisde naar New York toen ze op achtjarige leeftijd werd toegelaten tot het Juilliard pre-college-programma, waar ze studeerde bij Emanuel Ax en Joseph Kalichstein. Sindsdien heeft ze opgetreden met orkesten en in recitals in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië op prestigieuze locaties zoals Carnegie Hall, Steinway Hall in New York City en Sala Mozart in Bologna.
Debuutalbum op nummer 1
De opkomende pianist maakte op 26 mei haar debuut in Londen (Southbank Centre) en komt op 1 juli naar het Muziekgebouw met een programma dat bestaat uit Schumanns Kinderszenen (van het album), Ravel, Bach en Chopins Preludes.
In februari 2024 bracht Tiffany haar debuutalbum Diaries: Schumann uit op Pentatone. Dit soloalbum heeft tot nu toe meer dan 4 miljoen streams verzameld en stond op vier continenten op nummer 1 op Apple Music Classical en in de Billboard Charts (Traditional Classical albums).
Op YouTube met ruim 326.000 abonnees en 55 miljoen views
Naast een bloeiende solocarrière heeft Tiffany een indrukwekkende populariteit op YouTube met ruim 326.000 abonnees en 55 miljoen views. Dit zijn zeer hoge cijfers in de klassieke muziekwereld. Ter vergelijking: er is een wereldberoemde pianist als Lang Lang nodig, die een bereik heeft dat veel verder reikt dan de fans van klassieke muziek en piano, om deze cijfers enigszins te verslaan, met 350.000 abonnees en 66 miljoen views. Daarachter volgt een levende legende als Daniel Barenboim met 116.000 abonnees en 30 miljoen views.
Door inzichten in haar leven als professionele pianiste op sociale media te delen, herdefinieert Tiffany wat het betekent om klassiek musicus te zijn in de 21e eeuw. Toen de coronapandemie een einde maakte aan liveoptredens kregen haar in 2017 begonnen muziekvlogs een groot bereik. ‘Ik ben begonnen met vlogs maken omdat ik vond dat klassieke muziek menselijke elementen ontbeerde. Componisten zijn dood en huidige muzikanten praten niet echt over zichzelf als mensen,’ vertelde ze aan Musical America.
Haar drijfveer: klassieke uitvoeringen menselijk maken. Een les over esthetiek, zei Tiffany tegen Columbia Spectator, wees haar erop dat de scheiding tussen uitvoering en uitvoerder ervoor kan zorgen dat klassieke uitvoeringen onpersoonlijk aanvoelen voor het publiek. ‘Ik denk dat er bij nieuwere generaties mensen zo’n negatief beeld bestaat van klassieke muziek, dat volgens mij te maken heeft met hoe gesloten of verheven klassieke muziek lijkt’, vervolgt ze. ‘Je gaat naar een concert en het is voorbij en er zit niets tussenin. Je weet niet wie de persoon is.’ Via die wekelijkse video’s brengt ze klassieke muziek meer tot leven.