Sinds enige tijd verzorgt Su Tomesen presentaties van ruimtelijke beeldende kunst achter het raam van haar atelier aan de Zeeburgerdijk. Elke maand is er iets nieuws te zien.

John Prop | Foto Frank Schoevaert

Su Tomesen maakt wat zij noemt ‘relationele’ kunst: werk waarin het publiek een rol speelt. Zo componeerde zij vorig jaar Bijlmersymfonie op basis van de muzikale voorkeuren van een aantal flatbewoners in Zuidoost. Eerder maakte zij een kunstzinnige brug op een schoolplein in Alkmaar, waar de leerlingen aan mochten meewerken. Ook maakt Su video-installaties, zoals Street Vendors: een vierkanaals filmportret van straatverkopers in landen op vier continenten. Door de verschillen alsmede de overeenkomsten tussen al die verkopers, en de vele details die er te zien zijn, wordt de kijker als het ware in een nieuwe wereld ondergedompeld.

Haat-liefde
Een veel voorkomend materiaal in Su’s werk is plastic: ‘Van gekleurde plasticzakjes heb ik een wandkleed geweven. Ook verzamel ik plastic huishoudartikelen zoals emmers, vergieten en bewaarbakjes over de hele wereld en bouw er torens van. Ik wil de kijker verleiden met de rijkdom aan kleuren en vormen, maar impliciet zit er natuurlijk een boodschap in. We leven in de ‘plastic age’; ik heb dan ook een haat-liefdeverhouding met het materiaal.’

Anderhalf jaar geleden betrok Su een werkruimte in het ateliercomplex in een voormalig schoolgebouw aan de Zeeburgerdijk, tegenover de Roomtuintjes. Haar ruimte heeft een groot raam dat vooral vanaf de overkant van de straat goed te zien is. Gaandeweg ontstond het idee om achter die raampartij een presentatiemogelijkheid in te richten. Su maakte daartoe een plek vrij van zo’n twee meter diep, drie meter breed en vijf meter hoog: dertig kubieke meter dus, en daarmee was ook de naam van dit nieuwe platform geboren: 30m3__.

Praatwerk
‘Door dit project kan ik niet alleen als maker maar ook als curator functioneren, en daar put ik veel vreugde uit. Ik laat werk zien van kunstenaars die ik al langere tijd ken en wier ontwikkeling ik volg. Het betreft in alle gevallen kunst met een verhaal: ik noem het ‘praatwerk’. Vaak bevat het een lokale component: een link met een bepaald aspect uit de directe omgeving. De presentaties duren in principe een maand, en als er een gat tussen valt, toon ik eigen werk.’

Rond de tijd dat deze Dwars verschijnt wordt een presentatie ingericht door Het Harde Potlood, een collectief van drie tekenaars die gezamenlijk goed zijn voor speelse ruimtelijke installaties. Zij zullen een ‘poëtische planetaire situatie’ tonen, een soort universum van papieren vuilniszakken met allerlei tekeningen erop. Dit werk is, net als de andere presentaties, dag en nacht achter het raam te zien. Wie een kijkje achter de schermen wil nemen, kan via onderstaande gegevens een afspraak maken.

Check 30m3__, Zeeburgerdijk 25-M1
instagram.com/30m3__
www.sutomesen.nl