Reisbureau Nova is al sinds 1969 gevestigd in Amsterdam-Oost en begon op de plaats waar ze na de renovatie van de straat nu opnieuw te vinden zijn: Eerste Oosterparkstraat 127. Zelf loop ik er vaak langs en zie dan vrijwel altijd wel mensen zitten aan de balie waar twee Nova-dames reisadviezen geven en boekingen doen.

Fokko Kuik interviewt bekende en minder bekende, oude en nieuwe ondernemers in Oost.

In een tijd waarin iedereen ook zelf op het internet reizen over de hele wereld kan boeken vraag je je dan wel eens af: waarom zou je nog naar een fysiek reisbureau gaan? De huidige eigenaar Ab Polak (1952), die het reisbureau nu al zo’n 40 jaar runt is daar heel duidelijk over: ‘natuurlijk boeken heel veel mensen gewoon online hun reizen tegenwoordig, ook via onze eigen websites. Maar best veel mensen vinden het toch fijner en veiliger om het onder onze begeleiding te doen. Ten eerste kunnen wij je helpen met het maken van keuzes, want het aanbod is tegenwoordig enorm, maar het geeft ook een gevoel van zekerheid om een direct aanspreekpunt te hebben, zeker als er wel eens iets mis gaat. Daarnaast hebben we als specialiteit om mensen met familie in Suriname te helpen met het boeken van familiebezoek.’

Zelf is Ab opgeleid in de toegepaste wiskunde en van die studie had hij aanvankelijk ook zijn beroep gemaakt totdat hij halverwege de jaren ’80 via zijn schoonfamilie – zijn schoonvader was oprichter van reisbureau Nova – de vraag kreeg of hij de zaak wilde overnemen. Ook omdat hij zelf uit een ondernemersfamilie komt heeft Ab die uitdaging maar aangepakt. Spijt heeft hij daar nog nooit van gekregen, maar de wiskunde interesseert hem nog steeds.

Het was in de jaren ’80 ook de begintijd van de automatisering en daar was Ab natuurlijk goed in thuis vanuit zijn wiskundige achtergrond. Momenteel werken er zo’n 15 mensen bij Nova. Voor een deel in de drie filialen – naast die in oost zijn er ook filialen in Zuidoost en Amstelveen – voor een deel ook letterlijk ‘achter de schermen’ in het hoofdfiliaal in de Tweede Oosterparkstraat. Voor een deel leveren ze namelijk ook diensten aan andere reisbureaus. Met hun lange staat van dienst zijn ze goed bekend in de reisbranche en hebben ze contacten met vrijwel alle touroperators en luchtvaartmaatschappijen, die actief zijn op de Nederlandse markt.

Zelf is Ab niet eens zo’n frequente reiziger. Wel gaat hij regelmatig naar zijn dochter die in de VS woont en ook voor internationale overleggen moet hij nogal eens op pad. ‘Maar ik kan ook niet zoveel weg natuurlijk’ zegt hij, ‘want we moeten wel het hele jaar open zijn, online zelfs 24/7’.

Eigenlijk is het ‘t hele jaar wel druk, maar de tijd waarin het meest vooruit geboekt wordt is toch nog steeds na de jaarwisseling als de mensen plannen maken voor de zomerperiode. ‘Op tijd boeken is meestal toch nog het voordeligste, al kunnen de prijzen ook nog best wat fluctueren met de vraag. In reisgidsen staan tegenwoordig geen vaste prijzen meer want veel touroperators werken met fluid pricing, waarbij de prijzen veranderen op basis van de actuele vraag’. Ook dat kan een reden zijn om advies te vragen bij een reisbureau: ‘wij weten met onze lange ervaring hoe dat soort processen werken in de praktijk’.

Qua trends valt op dat de tijd dat iedereen zo’n beetje naar het gebied rond de Middellandse Zee wilde wel een beetje over is. Tegenwoordig is er veel meer diversiteit aan verre bestemmingen. TV-programma’s als Wie is de mol, maar ook bestemmingen die populair zijn op social media kunnen behoorlijk veel invloed hebben op de vraag van de consument.

Met de spotgoedkope stedenreisjes – voor een paar tientjes een weekend naar een stad – is het gelukkig wel afgelopen vindt Ab, ‘dat was niet goed voor het imago van de branche’. Maar reizen wordt momenteel wel een stuk duurder onder meer door hogere luchthavenbelastingen en brandstofprijzen. Het zou jammer zijn als vliegreizen alleen maar meer voor de rijken betaalbaar zouden zijn vindt Ab, maar gelukkig is dat nu nog niet zo. En Nova biedt ook de mogelijkheid om vooraf te betalen in termijnen om zo de drempel minder hoog te maken.

Ook tijdens mijn aanwezigheid in de winkel – op een vrijdagmiddag – lopen er voortdurend mensen binnen en gaat nog vaker de telefoon. Op mijn vraag hoe dat tijdens coronatijd was krijg ik het antwoord dat het toen drukker dan ooit was. Niet met nieuwe boekingen natuurlijk, want dat lag volledig stil, maar vooral met omboekingen en terugbetalingen. Gelukkig had de overheid daar al snel goede regelingen voor gemaakt, dus het heeft geen grote structurele gevolgen gehad.

Kortom, als je bij het zoeken naar reisopties op het internet ook wel eens de weg dreigt kwijt te raken of een keer een reis op maat wil boeken, bij voorbeeld naar Suriname, loop dan ook eens binnen bij de vriendelijke dames van reisbureau Nova. En als het niet te druk is, kun je met een wiskundig probleem ook nog terecht bij Ab.

Reisbureau Nova, Eerste Oosterparkstraat 127