Home Overzicht College Almere heeft liever een metroverbinding met IJburg dan een autoweg

College Almere heeft liever een metroverbinding met IJburg dan een autoweg

0

Als er een IJmeerverbinding komt, die IJburg verbindt met Almere dan heeft het Almeerse college de voorkeur voor een metrolijn. Een autoweg kan achterwege blijven, is de boodschap. Maar de gemeenteraad van Almere is verdeeld. Dat meldt de website 1Almere.

Nieuw is het plan niet. Over een verbinding tussen IJburg en Almere Pampus wordt al meer dan 15 jaar gesproken. Een plan voor metro M55 ligt klaar met daarin twee of drie metrostations op IJburg. Lange tijd was het stil rond het plan, maar de laatste tijd krijgt het weer steeds meer aandacht. Almere stelt de verbinding als keiharde voorwaarde voor de bouw van 25.000 woningen in Almere Pampus. Alleen als het Rijk zorgt voor de aanleg van een IJmeerlijn wil de stad daadwerkelijk gaan bouwen.

De politieke partijen in Almere zijn verdeeld over een keuze voor de aanleg van een metro. De VVD ziet graag dat die verbinding naast openbaar vervoer ook het wegverkeer en fietsers omvat. Een onderbouwing voor het plan van het Almeers college voor de aanleg van een metro is er nog niet. Leefbaar Almere vindt dat het eerst duidelijk moet zijn wat voor type wijk Almere Pampus wordt. Die partij vindt het te vroeg om te kiezen voor een metro in plaats van een autoverbinding.

Bij GroenLinks en de Partij voor de Dieren staat men wel achter de voorkeur voor alleen een Ov-verbinding. Er is afgelopen jaren volgens GroenLinks al veel geïnvesteerd in nieuw asfalt en nieuwe wegen. Dat levert alleen maar langere en bredere files op. Een OV-verbinding is bovendien goedkoper dan een variant met ook een autoweg daarin.

De IJmeerlijn verbindt Amsterdam met Almere Pampus.

D66 en CDA in de Tweede Kamer willen dat er onderzoek wordt gedaan naar een brug- en een tunnelvariant. De kosten van zo’n IJmeerverbinding werden in 2012 op 2,9 miljard euro geschat. De ondergrondse variant zou 1,6 miljard euro goedkoper zijn dan een 30 meter hoge brug over het IJmeer. De voorkeur van D66 gaat uit naar een tunnel omdat je dan het IJmeer intact kan houden. Met een snelle metrolijn ben je in 10 minuten in hartje Amsterdam. Op IJburg-strandeiland is al een uitsparing gemaakt voor een tunnelbuis.