Boek van Week 44
Gaan we over links? Ik ontwaar een stapeltje verleidelijk ongelezen romans. Gaan we over rechts? Inmiddels verslonden, hier en daar beduimelde exemplaren. Of toch door het midden? Geen voor de hand liggende titels, geen expliciete roman of schokkende non-fictie.
We overleggen kort: wie schrijft ditmaal de bijdrage voor Oost OnLine? Welke titel kiezen we? Ik steek mijn vinger op, aan mij de beurt.
Tijdens het laatste aanbiedingsgesprek (de uitgever komt ons bezoeken, ergens in augustus) valt mijn oog op een titel waar we bijna aan voorbij waren gegaan. Ik blader terug in de brochure. Zie ik daar iets uit mijn verre verleden?
Zelden nog lopend in maatpak voel ik me, na een jaar of tien, aardig geïntegreerd in het boekenvak. Ik ontmoet veel vriendelijke, ambitieuze, inspirerende, eigenwijze, grappige, koppige of serieuze boekenvakkers. Allemaal op hun eigen manier toegewijd aan het vak. We complimenteren elkaar met een mooie winkel, een geslaagd event of een aansprekende keuze uit de brochure. We delen liefde voor taal, verbeelding en de kunsten. Soms delen we ook zorgen, die passen bij het ondernemen in de cultuursector.
Maar bovenal blijven de dagelijkse onderonsjes met klanten de motor van het plezier in de boekwinkel. Ik voel me er thuis.
Toch is er – voor mij – ook een ander verhaal. Een verhaal vóór de boeken. Waar klanten geen klanten waren, maar gasten.
Ooit was ik mijn tijd ver vooruit. In afwachting van een nieuw te starten studie Italiaans besloot ik tot iets wat nu een tussenjaar zou heten. Een jaartje lummelen, wat reizen, hier en daar wat bijverdienen. Het liep anders. Voor ik het wist, werd ik opgenomen in een horecabedrijf waar gastvrijheid met een hoofdletter G werd geschreven.
‘Wie is er geïnteresseerd in de door jou zorgvuldig uitgekozen rode wijn als je niet daadwerkelijk geïnteresseerd bent in de persoon aan wie je die wijn aanbeveelt? Aan een klant verkoop je iets; een gast heet je welkom en omarm je. Zo wil ik graag dat jij onze gasten ook tegemoet treedt.’
Mijn eerste werkdag toen, met een aanbeveling die aan duidelijkheid niets te wensen overliet. Inwerken was niet meer nodig; ik wist wat er van mij werd verwacht. Mijn hele werkzame leven, in de horeca, in de financiële dienstverlening, in de consultancy én in het boekenvak, heb ik die les in hospitality met me meegedragen.
Precies dát schoot door me heen toen ik terugbladerde in de brochure van Nijgh & Van Ditmar.
Ronald Ockhuysen’s egodocument Welkom over Roberto Payer, de legendarische hotelier van Hilton Amsterdam, Puccini-liefhebber en de laatste tien jaar vormgever van het Waldorf Astoria aan de Herengracht. Toen ik decennia geleden in Amsterdam landde, was de roem van Roberto Payer hem al vooruitgesneld: hij, en niemand anders, had de ultieme kijk op gastvrijheid in praktijk gebracht.
Hoe maak je van aangeschoten wild (Barretje Hilton) een place to be?
Waarom is hij de enige hotelier ter wereld die zijn eigen naam aan het hotelrestaurant mocht geven?
Wat is er mis met pasta Bolognese?
En waarom maakt een warm welkom het leven waardevoller?
Hyperambitieus, doelen helder, met de gast op één.
In dit verrassend prachtige, persoonlijke en ontroerende document ontvouwt Payer zichzelf en daarmee de geheimen van goed gastheerschap. Met Ronald Ockhuysen als bewonderaar en mijzelf, lang geleden, als cursist.
En wat dat met het boekenvak en de boekwinkel te maken heeft? Alles. Geloof me maar.
_____
Welkom is geschreven door Ronald Ockhuysen
Verschenen bij Uitgeverij Nijgh en Van Ditmar
Mark Vermeer is boekenadviseur bij IJburg Boeken, IJburglaan 561






