Home Overzicht Bredewegfestival: Opera zonder straat

Bredewegfestival: Opera zonder straat

0

Door corona voor de tweede keer geen Opera op straat. Streamen biedt een oplossing. Tijd voor een gesprek met Annelies Buurman, inmiddels jaar 25 jaar betrokken bij het Bredewegfestival en voorzitter van de stichting.

 Anne-Mariken Raukema

De festivaleditie 2020 was al helemaal voorbereid toen half maart Nederland in lockdown ging. Buurman: ‘Alle vergunningen waren rond, de podia besteld, de opera Cosi fan tutte ingestudeerd, de kostuums lagen klaar, maar we moesten zes weken voor Koningsdag alles afblazen.’ Ze licht toe dat het festival meer behelst dan alleen de straatopera. Normaal gesproken worden tien dagen voor Koningsdag zo’n tachtig lampenkappen aan lantaarnpalen opgehangen, in de week voor Koningsdag lezen dichters van naam en faam uit eigen werk voor (Poëzie onder de lampenkap) en voorafgaand aan de Opera op Straat op 26 april vindt het Koningsmaal plaats. Dit wordt weliswaar door een groep andere buurtbewoners georganiseerd, maar vormt wel onderdeel van het festival. Tot vorig jaar bood het gebied – Hogeweg, Bredeweg, Linnaeusparkweg en Linnaeuskade – op Koningsdag ruimte voor straattheateroptredens, een kermis en een vrijmarkt.

Cultureel Noodhospitaal

Maandagavond 26 april om 21.30 uur is het zover. Dan staan zeven studenten van de Dutch National Opera Academy (een samenwerkingsverband tussen de conservatoria van Amsterdam en Den Haag) in Felix Meritus klaar voor de uitvoering van Assepoester. Deze organisatie bood als Cultureel Noodhospitaal haar net verbouwde locatie aan de Keizersgracht aan, inclusief  apparatuur en medewerkers. Na de online première op www.bredewegfestival.nl is de uitvoering nog terug te zien, of opnieuw te bekijken.

De volgende dag, Koningsdag 27 april, is vanaf 9.00 online een terugblik op 44 jaar Bredewegfestival te zien: een compilatie van beelden uit eerdere festivals. De lokale horeca kan worden gesteund door het Koningsmaal – gebruikelijk met zo’n duizend bezoekers – te bestellen en thuis te nuttigen.

Opera van Pauline Viardot

De opera Assepoester werd door de Spaans-Franse pianiste en componiste Pauline Viardot geschreven, toen ze de leeftijd van 83 jaar had bereikt. Ze had toen nog altijd leerlingen en schreef het stuk voor piano en zeven vocalisten, opdat het in haar eigen salon kon worden opgevoerd. Buurman licht de keuze toe: Er is een duidelijke parallel met jongeren en alle anderen die last hebben van de situatie waarin het coronavirus ons in de greep heeft. ‘Ook Assepoester ervaart haar beperkingen en het komt uiteindelijk toch nog goed met haar.’ Ze haalt het omvangrijke boek De Europeanen van Orlando Figes uit de boekenkast, waarin de coterie in onder andere Parijs, waar Viardot in verkeerde, in beschreven wordt. Viardot was een leerlinge van Franz Liszt geweest en gehuwd met de veel oudere directeur van de Parijse Opéra.

Oude dame toegevoegd

Godfried Jansen lid van de operacommissie van het Bredewegfestival vertelt dat Assepoester bij uitstek een opera is die coronaproof is. Aan de beperkte bezetting van zeven heeft regisseur Robin Coops een personage toegevoegd: de oude dame. Daarmee heeft hij er een raamvertelling van gemaakt en Viardot via de achterdeur binnengehaald. Normaal gesproken is het aan Jansen om de gekozen opera in te korten tot een uur, maar Assepoester had de gewenste lengte al. Het afgelopen jaar hebben de studenten de opera ingestudeerd. Elk jaar werken beide conservatoria samen in de twee jaar durende opleiding – Dutch National Opera Academy. Jansen: ‘Van die twee jaar opleiding hebben ze al ruim een jaar niet voor publiek kunnen optreden. Terwijl podiumervaring opdoen zo’n belangrijk onderdeel van de opleiding is.’ De uitvoering van Assepoester is exclusief voor het Bredewegfestival. Het was de bedoeling dat de opera op een aantal kleinere podia in het land zou worden opgevoerd, maar de theaters bleven dicht.

Midden jaren 70 werd de groene middenberm van de Bredeweg bedreigd; het gras zou plaats moeten maken voor parkeerplaatsen. Omwonenden kwamen in actie en dat zou de geboorte betekenen van het Bredewegfestival. In 1977 vond de eerste editie plaats. Intussen zijn we 44 jaar verder. Het festival dijde uit en werd professioneler.
En nu?

Buurman schetst hoe het bestuur eigenlijk het hele jaar door bezig is met het festival, met uitzondering van de zomervakantie. ‘Er liggen draaiboeken klaar, we kennen alle deadlines en het loopt gesmeerd.’ Maar hoe het festival eruit zal zien als we van corona zijn verlost, kan ze moeilijk inschatten. ‘Hoe ziet de horeca eruit? De theatergezelschappen? Is er nog wel subsidie beschikbaar vanuit de gemeente? Moet het anders en kleiner qua opzet?’ Allemaal vragen, waarover belangstellenden en betrokken buurtbewoners met nieuwe ideeën misschien over willen meedenken. Wie interesse heeft om het bestuur of een van de commissies te komen versterken, is welkom. Stuur een berichtje aan [email protected]. Donaties zijn ook van harte welkom; wie € 50 of meer doneert is Festivalvriend en wordt gefêteerd met een borrel en mag de generale repetitie bijwonen.