De Koekjesbrug heeft een nieuwe naam. De brug die de ‘s-Gravesandestraat met de Korte ‘s-Gravesandestraat verbindt, ligt over de Singelgracht en uitkomt op de Mauritskade, is officieel vernoemd naar feministe en universitair docent Dorelies Kraakman.
Dorelies Kraakman, naar wie de brug is vernoemd, voerde kort naar haar afstuderen studeerde aan de Universiteit Utrecht een juridische strijd met de gemeente Utrecht die haar niet als kostwinner erkende en haar als werkloze jurist geen bijstand wilde verlenen.
In 1975, het Jaar van de Vrouw, richtte Dorelies Kraakman samen met Sylvia Bodmar in Utrecht de Heksenkelder op: een boekwinkel, café en uitgeverij voor vrouwen. Bij haar thuis aan de Prinsengracht bewaarde ze de eerste materialen van het Lesbisch Archief en vocht samen met anderen voor een eigen plek voor dit Archief. Dorelies Kraakman was ook een van de oprichters van Mama Cash, een fonds dat overal ter wereld initiatieven van vrouwen steunt. Vanaf 1987 was zij als universitair docent verbonden aan de vakgroep Homo & Lesbische Studies van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de UvA.
De brug werd Koekjesbrug genoemd, omdat in 1911 een eerdere versie van de Koekjesbrug uit West naar Oost werd verplaatst. In 1963 is deze brug gesloopt en vervangen door de huidige brug 131, die ontworpen is door Dirk Sterenberg.
De eerste brug die hier kwam te liggen was te danken aan particulier initiatief. Het is 1890 als architect Cornelis Bombach aan de gemeenteraad een voorstel doet om op eigen kosten voor de gemeenschap een zogenaamde kippenbrug neer te leggen. Kippenbrug is een oude Amsterdamse naam voor voetgangersbrug. In 1911 kwam er een nieuwe brug. Dat nieuw betekende vervanging. De gemeente had namelijk nog het ijzerwerk en jukken van de oude versie van de Koekjesbrug in West beschikbaar.
In 1963 is de brug aan vervanging toe. Er wordt een budget vrijgemaakt van ruim dan 600.000 gulden om een nieuwe brug neer te leggen. En dat is de huidige brug. Het ontwerp is afkomstig van Dirk Sterenberg die werkte voor Publieke Werken. In 1983 kwamen er tramrails op de brug.
In 2016 trok de gemeente alle officieuze benamingen van bruggen in en riep op te komen met een nieuwe naam, verband houdende met de stad en de omgeving waarin de brug ligt.