Home Overzicht Brug over het IJ opnieuw van koelkast naar vrieskast

Brug over het IJ opnieuw van koelkast naar vrieskast

0

Amsterdam krijgt geld van het rijk voor nieuwe buslijnen tussen Zeeburg en IJburg en Zuidoost en Weesp. En de IJtram naar IJburg wordt opnieuw verbeterd. Ook komt er geld voor verbetering van fiets- en autoroutes en openbaar vervoer. Maar opnieuw is het de gemeente niet gelukt om geld te krijgen voor de verbinding met Noord. Zicht op bruggen over het IJ en een voetgangerstunnel onder het IJ is er niet.

Het Rijk heeft mooie afspraken gemaakt over grote investeringen in het openbaar vervoer en de infrastructuur in de Metropoolregio Amsterdam. Zo mag het project Zuidasdok doorgaan, de metro Noord/Zuidlijn rijdt straks door naar Hoofddorp, en de metro Ringlijn (lijn 50) rijdt door naar Haven-Stad. Het gaat alles bij elkaar om 5,4 miljard euro, waarvan het Rijk 4,1 miljard euro betaalt. Daarvan is voor het project Amstelstation 12,3 miljoen beschikbaar en voor het Zeeburgereiland/IJburg 106 miljoen.

Geen geld van Rijk voor ‘Sprong over het IJ’

Voor de plannen voor een brug over het IJ die Oost met Noord moet verbinden is echter geen geld beschikbaar gesteld. Die plannen stonden als meer dan 170 jaar in de ijskast, kwamen er even uit en zijn daarna in de koelkast geplaatst. Echter, het geld dat in voorgaande jaren was gereserveerd voor de bouw van de brug, was nodig om de rest van de stadsbegroting rond te krijgen. Het lijkt er op dat de plannen voor verbinding met Noord opnieuw worden diepgevroren.

Het plan was om in 2026 te beginnen met het bouwen aan de Oostbrug. Voor die bouw was ongeveer vijf jaar uitgetrokken. De Westbrug en de voetgangerstunnel zouden dan later dan 2026 worden gebouwd. Alles onder de paraplu van de ‘Sprong over het IJ’. Of dit uitstel of het einde van de Sprong over het IJ betekent, zal later duidelijk worden.

De afgelopen jaren is Noord hard gegroeid en het is daarom zaak om dit deel van de stad voor iedereen goed bereikbaar te houden. In 2017 werd al een voorkeursbesluit hierover genomen, vanwege nautische bezwaren werden de afgelopen jaren andere mogelijkheden verkend. Dankzij het advies van de commissie D’Hooghe en de 1600 inspraakreacties is het besluit aangepast. Naast de bestaande en komen er wel nieuwe ponten. Maar er is geen zicht op de komst van twee bruggen over het IJ en een tunnel onder het IJ om Noord met de rest van de stad te verbinden.