Home Overzicht Co-creatieteam Dapperhart dringt door tot haarvaten van de buurt

Co-creatieteam Dapperhart dringt door tot haarvaten van de buurt

0

Donderdag verscheen In de haarvaten van de buurt, een door stadsdeel Oost uitgegeven gids over bewoners en bedrijven die met de gemeente aan een betere Dapperbuurt werken. Samen kijken ze naar nieuwe mogelijkheden. Stadsdeelvoorzitter Maarten Poorter overhandigde de gids aan bewoners, ondernemers en instellingen die hieraan meededen. Het eerste exemplaar ging naar Stichting Prachtvrouw die dagelijks maaltijden en fruit uitdeelt aan kwetsbare inwoners.

Lewis Daniels

Poorter trekt al anderhalf jaar lang op met co-creatieteam Dapperhart. Duidelijk is dat de buurt een nieuwe impuls nodig heeft. Hij vaart daarbij een koers om – waar mogelijk – ideeën van bewoners uit te voeren of te ondersteunen. Een voorbeeld is het alcoholverbod op het Dapperplein, waar de buurt al lang om vroeg. ‘Betrokken buurtbewoners zijn meer adequaat dan de gemeente. Zij richten zich op wat ter plaatse speelt, terwijl de gemeente naar het totaal kijkt en daaromheen programmeert.’ Poorter is blij met de resultaten tot nu toe. ‘Het straatbeeld in de buurt is verbeterd, de Eerste van Swindenstraat gaat op de schop en belangrijke organisaties als Prachtvrouw en jongerenorganisatie Native Oost hebben zichzelf goed op de kaart gezet. Ze bereiken een grote groep.’

Martien van Rijn stuurt co-creatieteam Dapperhart aan. Zij ziet dat antwoorden op problemen in de buurt meebewegen met de ontwikkelingen. ‘Om in kaart te brengen wat speelt, moet je de buurt in en met de bewoners en ondernemers in gesprek gaan. De antwoorden zijn daar waar ook de problemen zijn.’ Meest voorkomende onderwerpen zijn leefbaarheid en veiligheid. Van Rijn is tevreden over de voorgang van het project. ‘We hebben veel mensen uit de buurt met elkaar in contact gebracht en dat werpt nu zijn vruchten af. Op dit moment zitten we in een stroomversnelling.’

Voor jongeren komt er een buurthuiskamer bij de Roomtuintjes

Teamlid Luca van der Putten fietst regelmatig door de buurt om te kijken naar wat speelt. Hij stuitte op zwerfafval in het speeltuintje halverwege de Pieter Vlamingstraat en raakte in gesprek met bewoners die dat zelf opruimden. Meer problemen kwamen aan het licht, zoals overlast van hangjongeren.  Meldingen bij de gemeente haalden niets uit. De bankjes bij de speeltuin werden zonder overleg weggehaald. Na meerdere ontmoetingen tussen het co-creatieteam en de bewoners wordt nu gewerkt aan een oplossing. Door geveltuinen kunnen jongeren straks niet meer rondhangen. Voor jongeren komt er overigens een buurthuiskamer bij de Roomtuintjes. Native Oost begeleidt ze daar bij activiteiten, maar ook huiswerk maken, formulieren invullen en – indien nodig – het vinden van de weg naar de juiste hulp.

Naast de aanpak van maatschappelijke problemen is het co-creatieteam ook betrokken bij de restauratie van (bedrijfs)panden. Voor Schoenmakerij De Leeuw op de Eerste Van Swindenstraat had dat grote gevolgen. De geplande zes maanden restauratie liep uit tot twee jaar. Arno de Wijn, projectleider bij de gemeente, zorgde voor een container bij het pand, zodat De Leeuw zijn zaak kon voortzetten. Inmiddels is het pand gerestaureerd en teruggebracht in oude stijl, zo zijn de glas-in-lood-ruitjes bovenin het raam terug. De Leeuw hoopt dat de Dapperbuurt meer kwaliteitswinkels met specialismes krijgt. De terugkeer van oude ambachten doet de buurt goed.

Ondernemers hebben een grote sociale rol in de Dapperbuurt. Groenteman Ali op de Dappermarkt zorgt er vanaf het begin van de coronacrisis voor dat zijn producten thuis worden bezorgd als dat nodig is. De Mc Donalds op het Dapperplein is sinds jaar en dag een ontmoetingsplek voor met name ouderen. De manager en zijn team geven hen korting op de koffie, maken regelmatig een praatje en herinneren vergeetachtige ouderen eraan hun medicijnen bij de apotheek op te halen. Een tijd lang schoof Dapperhart regelmatig aan voor de koffie om beter te zicht te krijgen op de situatie van de ouderen. Een van hen is Mohamed Zrikih, die het co-creatieteam voor de gemeente vertegenwoordigt. ‘Onze aanpak in Mc Donalds was hetzelfde als in andere situaties, eerst observeren en dan kijken met wie contact te leggen. Door de mensen in voor hen vertrouwd gebied te benaderen, was het ijs sneller gebroken. Streven is de problematiek samen op te lossen.’