Moulage, capsule collectie, gegradeerd, pailletten… Allemaal begrippen waar ik nadere uitleg bij nodig had. De modewereld is me onbekend, dat had couturier Petra de Jonge ongetwijfeld snel in de gaten. Geduldig heeft ze me de benodigde toelichting gegeven, terwijl ze met passie vertelde over het ontwerpen van dameskleding en haar manier van werken. Haar ontworpen jurken en zelf geverfde stoffen liet ze me zien in haar atelier in Sumatrastraat.
De creatieven van Oost
Henny Reubsaet
Op haar website had ik al gelezen dat ze maar liefst zestien jaar in Parijs heeft gewerkt voor prestigieuze merken en in luxe ateliers, nadat ze aan de kunstacademie ArtEZ in Arnhem met lof was afgestudeerd en de Smirnoff Award had gewonnen. Na een paar jaar in Parijs is ze als zelfstandige begonnen als ontwerper voor diverse dames modemerken en lanceerde ze zelfs haar eigen modemerk. Klinkt als een sprookje, van een meisje uit Nijverdal naar succesvol modeontwerpster in Parijs. En dan toch teruggekomen naar Nederland?
‘Ken je de film The Devil wears Prada? Nou, ongeveer zo’n soort sfeer heerste daar in de modewereld. Dat trok ik op een bepaald moment niet meer,’ vertelt Petra. ‘En ik moest veel reizen in die jaren, collecties bekijken, stoffen uitzoeken, contacten onderhouden met producenten, noem maar op. De vader van mijn kinderen wilde heel graag terug naar Nederland en ja, dan ga je nadenken, wat vind ik het belangrijkste in het leven’
‘Toen heb ik een soort spiritueel proces doorlopen, zeg maar. Wat is het beste voor mijn gezin, wat wil ik zelf? Mijn ex-man is Amsterdammer en hij had heimwee. Eenmaal terug in Nederland, nu alweer dertien jaar geleden, merkte ik dat ik niet paste bij de commerciële Nederlandse modemerken en freelancete ik als ontwerper door heel Europa. Mijn twee zoons waren toen nog klein en ik wilde meer thuis zijn.
Bijzondere duurzame kleding op maat
Wat was mijn rol in Nederland? Ik zag dat er behoefte was aan bijzondere duurzame kleding op maat. Toen ben ik weer voor mezelf begonnen en werkte samen met een vluchtelingenatelier in de Bijlmerbajes waar sommige kleermakers het niveau hebben van de Parijse ateliers. Ik ben toen een weg ingeslagen die beter bij me past. Werken met respect voor elkaar, de natuur, duurzaamheid en met veel aandacht voor de klant in plaats van collecties aan winkels verkopen.’
Eerst een uitgebreide kleurenanalyse
In een hoek van haar atelier staat een Chinese secretaire met een grote spiegel die meteen de aandacht trekt, omdat er een heleboel sjaals in allerlei kleuren ophangen. Niet alleen louter ter decoratie. Petra begint haar contact met haar clientèle door ze eerst een uitgebreide kleurenanalyse aan te bieden door middel van die sjaals. Ook als iemand een witte bruidsjurk wil laten maken. Witte stoffen zijn er ook in diverse tinten.
Bevlogen vertelt ze over de wijze waarop ze haar ontwerpen maakt. ‘De naden van mijn jurken volgen de contouren van het lichaam of op de natuur geïnspireerde lijnen, zodat ze mooi aansluiten en het lichaam op zijn voordeligste laat uitkomen.’
‘Durf maar een knip te zetten in die dure stof!’
Ze mouleert de stof op de pop, de lijnen van die draperieën tekent ze over op papier. ‘Moulage betekent dat je ontwerpt terwijl je de stof op de pop drapeert’, legt Petra uit. ‘Je ontdekt dan vormen die je niet zou ontwerpen via een tekening. Het is een ontdekkingstocht in een flow. Met al mijn kennis en ervaring drijf ik nu op mijn knowhow. Ik beschouw het nu als een soort meditatief moment waarin ik geleid word door de stof en laat me leiden door wat je als ‘het universum’ zou kunnen benoemen. Moulage vanuit vertrouwen, durf maar een knip te zetten in die dure stof!’
‘Ik kan goed in 3D denken. Soms voel ik me net een kledingarchitect. Eigenlijk combineer ik mijn oude ambachtelijke manier van patroontekenen nu ook met nieuwe technieken. Zoals 3D patroontekenen. Het voordeel is dat de klant zich thuis kan laten scannen via een app. Dit genereert de persoonlijke maten en dan maak ik het patroon precies op maat. Een persoonlijke avatar maakt het mogelijk dat je het eindresultaat al kan laten zien op het lichaam terwijl je nog geen stof hebt uitgeknipt of zelfs je model nog nooit gezien hebt. Zo heb ik bijvoorbeeld een jurk ontworpen voor een vrouw uit Ecuador. Maar liever werk ik met klanten hier in het atelier.’
Eco-printen met bloemen en blaadjes
Haar liefde voor spirituele ontwikkeling, yoga en voor de natuur heeft haar op het spoor gezet van eco-printen. Als ze uitlegt hoe dit in zijn werk gaat, blaadjes en bloemen een afdruk laten maken op zijde en katoen, leer ik weer een aantal (voor mij) nieuwe woorden. Aluin, blauwhout, kurkuma, chlorofyl, het hoort er allemaal bij omdat ze verft met natuurlijke pigmenten. Grote lappen stof bewerkt ze eerst met aluin, legt er bladeren of bloemen op en kleurstof en dan verft ze ze. Strakgebonden om een stok, in een grote aluminium koker die ze urenlang op een ketel met kokend water zet. Gewoon in haar atelier, maar bij voorkeur ‘s avonds als ze alleen is, dan kan ze dat kookproces goed in de gaten houden en kan niemand van haar team het omver stoten.
Om zo weinig mogelijk kostbare stof te verliezen gaat ze voor zero waste design: bijvoorbeeld een model op basis van een rechthoek.
Bekende Nederlanders
Ze haalt twee jurken tevoorschijn van achter grote witte gordijnen om me te laten zien wat ze bedoelt. ‘Deze jurk heb ik ontworpen voor Ellen ten Damme. Ken je haar? Voor Lavinia Meijer, de harpiste, heb ik ook een paar jurken ontworpen. En de glaskunstenaar Barbara Nanning vertelde dat ze lang gezocht had naar iemand die ook haar gevoel voor kleur en styling had en die is toen ook bij mij uitgekomen. Maar het meest trots ben ik op wat een vriendin mij onlangs vertelde. Ongeveer 15 jaar geleden heb ik wat jurken voor haar gemaakt en ze zei dat ze nog steeds complimenten krijgt als ze mijn kleding draagt. Dat komt omdat de ontwerpen tijdloos zijn.’
Budget
Daarna houdt ze een gloedvol over de voordelen van op maat gemaakte kledingstukken. ‘Mensen horen het woord exclusief en denken dat het voor hen niet betaalbaar is. Maar als je voor een feest een jurk in de PC gaat kopen, betaal je ook voor het merk en voor de kosten van de winkel, dus het component stof en maakkosten zijn een veel kleiner deel dan bij maatwerk. Voor ongeveer hetzelfde geld kan ik je jurk ook maken precies volgens je wensen en dan krijg je ook nog advies over kleur en combinaties. Een mooie jurk die goed past en je goed staat kan bijdragen aan je zelfvertrouwen en succes. Als je een paar ‘key-pieces’ hebt, kun je die eindeloos combineren en daar jarenlang plezier van hebben. Dat noemen we ‘capsule collectie’. Dat is veel duurzamer dan dat je steeds weer een nieuwe confectiejurk gaat kopen.
Een vrouwenlichaam veroudert anders dan een mannenlichaam, sommigen krijgen bijvoorbeeld alleen dikkere bovenarmen, anderen worden wat dikker rond de heupen. Op tv zie ik vaker dat vrouwen denken, dat zij net als mannen gewoon een grotere maat nodig te hebben, maar bij confectiematen kloppen de verhoudingen dan niet meer. Iedereen welkom is in mijn atelier om te horen wat de mogelijkheden zijn voor hun budget. En dat als ik een trouwjurk maak voor iemand ik die na de trouwdag dermate kan transformeren dat ze er nog jarenlang plezier van kan hebben. Ook heel duurzaam dus, dat kunnen ze in hun budget incalculeren.’
Petra de Jonge Couture was op 1 april precies één jaar gevestigd op Sumatrastraat 201C. Leer haar kennen als één van de creatieven van Oost. Ze gaat cursussen geven in zijde schilderen en eco-printen. Stuur haar een berichtje wanneer je daarin geïnteresseerd bent.
Check www.petradejonge-couture.com