In 2025 wil het GVB uitstootvrij rijden in Amsterdam. Alle 203 dieselbussen worden vervangen door elektrische. Dat scheelt zeven miljoen liter diesel per jaar. De eerste elektrische bussen rijden sinds kort op lijn 22.
De nieuwe bussen worden stapsgewijs in gebruik genomen. Door de coronacrisis kon het GVB de testen met reizigers, die gepland stonden in maart, niet uitvoeren. De elektrische bussen worden volgens planning in gebruik genomen. Er rijden inmiddels 31 elektrische bussen in de stad. Volgend jaar komen er opnieuw 31 nieuwe schone bussen bij. Elk jaar worden veertig tot vijfenveertig dieselbussen vervangen door elektrische. Na lijn 22 zijn de lijnen 15, 61, en 222 aan de beurt.
De bussen rijden op groene energie die in Nederland wordt opgewekt. Elektrische bussen zijn veel stiller, dat is prettig voor zowel omwonenden als passagiers, maar dat kan ook gevaarlijk zijn. Weggebruikers horen de bus niet aankomen. Daarom zijn de bussen uitgerust met een trambel.
De accu’s worden ‘s nachts volledig opgeladen in garage West. Daarna gaan ze af en toe aan de oplader. Na zeven tot tien minuten zijn de bussen weer klaar voor een rit. De kunst voor de chauffeurs is om goed op het laadniveau van de batterij te letten en behoedzaam te rijden. De zogenaamde ‘retarder’ zorgt ervoor dat als het gaspedaal wordt losgelaten en de bus uitrolt, energie teruggeleverd wordt aan de accu.
Ook voor de verkeersleiding is de invoer van elektrische bussen van invloed. De actieradius is kleiner. ‘Omdat deze bussen hoger zijn, kunnen zij niet overal rijden.’ legt teammanager René Hondeveld uit. ‘We hebben alle mogelijke omleidingsroutes voor de elektrische bus daarom vooraf in kaart gebracht. Daarnaast bepaalt het laadniveau van de accu hoe ver er nog gereden kan worden. Dan is de kortste route erg belangrijk, omdat we natuurlijk willen voorkomen dat de bus komt stil te staan.’
Algemeen directeur ad interim van het GVB Mark Lohmeijer: ‘Natuurlijk hadden we dit moment graag samen met Vervoerregio Amsterdam en onze reizigers gevierd, maar dat zit er onder de huidige omstandigheden niet in.’