Home Groen De Hortus bloeit nu ook online

De Hortus bloeit nu ook online

0

De lente trekt zich niks aan van een lockdown, overal staan bomen en planten in bloei. Ik prijs me gelukkig dat we dagelijks een luchtje mogen scheppen in eigen omgeving en geniet volop van al het groen dat Amsterdam te bieden heeft. Extra jammer dus dat voorzieningen als Artis en de Hortus gesloten zijn. Maar op www.dehortus.nl zie ik dat de Hortus nieuwe loten op haar website laat ontluiken.

Henny Reubsaet

‘Ja we hebben heel hard gewerkt’, vertelt hoofd marketing, programmering, educatie & publiek Barbara van Amelsfort. ‘Juist nu de Hortus op zijn mooist is willen we graag dat de mensen thuis daar ook van kunnen meegenieten. Als je klikt op de-hortus-in-huis zie je dat we vijf manieren ontwikkeld hebben waarop je de Hortus in huis kunt halen.

De-hortus-in-huis, vijf manieren om de hortus in huis te halen

‘Elke week geeft ons hoofd tuin & collectie Reinout Havinga een nieuwe video-rondleiding. We sluiten daarbij aan bij planten of bloemen die je ook in je eigen tuin of park kunt zien groeien en bloeien. Daarom ging ons eerste filmpje over magnolia’s, de tweede over tulpen, en vorige week hebben we het filmpje lentegroen gedoopt. Deze week is de wisteria aan de beurt, de blauwe regen die je nu overal in bloei ziet staan. We vergaderen online met een team van vier mensen over het nieuwe onderwerp, maar er zit zoveel in knop nu, het is moeilijk kiezen. Misschien gaan we het de volgende keer over de iep hebben. Ik zag dat ze nu overal hun blaadjes al laten vallen. Misschien ken je het wel, de ‘iepensneeuw’.’

‘Verder hebben we nieuwe podcasts. Heel veel podcasts van bioloog Arend Wakker en wetenschapsjournalist Maartje Kouwen hadden we al, maar de nieuwe ‘podplanten’ richten we nu op de onderwerpen van de video’s, zodat je deze week bijvoorbeeld meer te weten kunt komen over de wisteria.’

‘Ook onze plantendokter is nu online te bereiken. Normaal was Peter elke woensdagmiddag te bezoeken met een plantje waar je zorgen over had. Maar nu kun je een foto van je plant uploaden en een vraag stellen. Nou, daar wordt verrassend veel gebruik van gemaakt. Ik heb nooit geweten dat mensen zoveel vragen hebben over hun planten. Peter is tuinman en gewoon dagelijks aan het werk met het tuinteam, zodat mijn medewerkster communicatie naar hem heen en weer moet lopen met alle vragen om de antwoorden te kunnen posten. Ja dat is nu wel grappig, dat we allemaal andere vaardigheden en talenten laten zien. Die mooie video’s bijvoorbeeld worden gemaakt door een van onze portiers.’

‘Zelf ben ik tekenkleurplaten gaan maken, die ook aansluiten bij ons weekthema. De kinderen kunnen die plaat downloaden en dan zien ze dat er op de plaat ook een opdracht staat om zelf te tekenen. Bijvoorbeeld teken een andere tulp of een fantasietulp. Of er veel gebruik van gemaakt wordt weet ik niet, maar ik vind het leuk om ermee bezig te zijn.’

‘Ons laatste nieuwtje is de DIY pagina, met Do it Yourself projecten. Daarvan weet ik wel dat mensen thuis daarmee aan de slag zijn gegaan, want dan krijg je bijvoorbeeld vragen over de soort klei waarmee je een insectenhotel moet maken. Leuk he? Docenten van basisscholen waar we contact mee hebben krijgen deze ideeën voor doe-opdrachten ook via onze mailingen. Het ligt natuurlijk ook aan het kind of de ouders of ze er wat mee doen. Zelf ben ik ook moeder en mijn dochter is blij als ze haar huiswerk af heeft. Die gaat liever spelen dan extra dingen doen en ik laat haar dan lekker met rust, haha.’

‘We hebben niet alleen plan A, maar ook plan B en plan Bb en verder, om rekening te houden met alle mogelijke restricties waar we mee te maken kunnen krijgen. Afstand houden en maar weinig mensen tegelijkertijd binnen laten zal wel het begin zijn. Dus denken we aan langere openingstijden bijvoorbeeld, slechts e-tickets verkopen om alleen te hoeven scannen bij de poort. En werken met time-slots. Looproutes op de smalle paadjes, de plekken afzetten waar het tuinteam aan het werk is, we hebben het allemaal al voorbereid. Echt, het hele Hortus team is heel actief aan het nadenken, en dan heb ik het ook over de winkel, de horeca, de programmering. Iedereen is bezig met creatieve oplossingen, we hebben er allemaal zin in.’ Het is duidelijk dat de Hortus niet stilzit nu ze gesloten zijn. Dat merk ik ook aan de enthousiaste manier waarop Barbara van Amelsfort vertelt. Uiteraard is er al vergaderd over plannen voor de hopelijk nabije toekomst, als ze weer open mogen.

‘De horeca denkt bijvoorbeeld aan meeneembroodjes, die de mensen de tuin in kunnen nemen als het café nog niet open mag. Hun plan ligt ook al klaar. Plannen moet ik zeggen, want je weet niet of de toiletten al meteen open mogen.’

‘De winkel is al online open gegaan. Elke vrijdag zijn plantjes op te halen die mensen online gekocht hebben. Zij heeft ook al een plan gemaakt voor als ze weer open mag.’

‘De programmering heeft het druk gehad met alles wat afgezegd moest worden. Nu belt ze over de paar lezingen die nog staan, of de sprekers eventueel ook opgenomen willen worden als er nog geen publiek mag komen.’

‘We hebben ook al een oproep gedaan om alvast een ticket te kopen om ons te steunen om nog een beetje cash-flow te houden. Want we krijgen geen subsidie, we zijn financieel volledig afhankelijk van de entreetickets en de kopjes koffie zeg maar. We hebben de toegangskaarten nu een jaar geldig gemaakt.’

Hartverwarmend

Ik kan het toch niet laten om Barbara van Amelsfort te complimenteren met haar optimistische toon, terwijl de Hortus toch al bijna twee maanden geen inkomsten heeft gekregen. ‘Ja, maar ik merk gewoon aan alles dat de saamhorigheid groeit. We hebben veel steun ontvangen van de Vrienden van de Hortus, die we elke week een mailing hebben gestuurd. Er zijn veel mensen die hulp hebben aangeboden, gewoon belangeloos. Een fotograaf heeft prachtige opnames van de Hortus gemaakt met een drone, voor onze website. Echt fantastisch. We hebben ook allerlei opnameapparatuur mogen lenen van mensen, want dat heeft de Hortus zelf niet. Ook ons team is onderling meer betrokken geraakt, onze eenenvijftig medewerkers, iedereen steunt elkaar. Hartverwarmend gewoon. En het is ook fijn dat mensen meer tuinieren nu en buiten zijn en ontdekken hoeveel er gebeurt in de lente. Zelf heb ik dat ook. Normaal ben ik elke dag in de Hortus en maak dan tussendoor wat foto’s voor de website. Nu kom ik er maar een keer per week en merk nu hoe veel er in een week verandert. Goed om daar bewust van te zijn!’