De Weesperzijde, de naam zegt het al, was ooit een belangrijke uitvalroute naar Weesp. De straat ligt mooi aan de rustige oostzijde van de Amstel en is nu een fiets- en wandelboulevard, waar het vooral in de avondzon in de zomer een aantrekkelijke plek is om nog even af te spreken en wat te eten of te drinken.
Sinds 1982 woonde Fokko Kuik in verschillende buurten in Oost, werkte ruim 20 jaar als verkeersadviseur bij de gemeente en is sinds vorig jaar postbezorger in de Watergraafsmeer. Zo bouw je persoonlijke banden op met verschillende straten in Oost. Volg Fokko Kuik door de straten van Oost.
Ik heb altijd wel te doen met de obers die met volle dienbladen tussen de nooit ophoudende stroom fietsers de terrassen aan de waterkant moeten bereiken. Het is inderdaad één van de allerdrukste fietsroutes van Amsterdam en met de verwachte verdere groei van Zuidoost zal het de komende jaren waarschijnlijk nog veel drukker worden.
Je kunt het je nu nauwelijks voorstellen, maar voor de oorlog reden er zelfs trams over de Weesperzijde: onder andere lijn 8, die in de volksmond ook wel bekend stond als de ‘Jodentram’, omdat er veel joodse mensen mee reisden. Deze lijn werd in 1942 opgeheven omdat Joden van de bezetter niet meer met het openbaar vervoer mochten rijden. Voor meer info over waarom er daarna nooit meer een lijn 8 in Amsterdam heeft gereden.
Inmiddels wordt de Weesperzijde ingericht als echte fietsstraat, waarin de automobilist zich nog meer dan in het verleden als ‘gast’ dient te gedragen. Aan deze herinrichting is, zoals te doen gebruikelijk, behoorlijk wat discussie vooraf gegaan. Dat ging onder andere over het gebruiken van ‘klinkers’, passend bij het historische karakter van de straat, of juist ‘asfalt’, aansluitend bij de wens van de vele fietsers, waaronder ikzelf, om zo comfortabel mogelijk te fietsen. De fietslobby heeft het gewonnen van de esthetici in deze kwestie.
Ik ben bang dat de obers van onder andere de monumentale horecagelegenheden Hesp en de IJsbreker hun bestellingen nog iets flitsender naar de overkant zullen moeten brengen als de herinrichting helemaal gereed is. Want de gemiddelde snelheid van de meeste fietsers zal door dat prachtige rode asfalt alleen maar verder omhoog gaan.
Een riskant punt op de Weesperzijde route is de driesprong ter hoogte van de Nieuwe Amstelbrug, waar de ook niet kinderachtige oost-west stroom fietsers de noord-zuid stroom kruist. Filmmaker Kees Hin maakte in 2018 een prachtige documentaire over fietsen in Amsterdam (De fietser), waarin hij andere op deze kruising het fascinerende ballet van elkaar ontwijkende fietsers in beeld bracht. Helaas gaat dat ook wel eens mis trouwens. Ik ben altijd weer opgelucht als ik de Eerste Oosterparkstraat weer heelhuids bereikt heb als ik in de avondspits wel eens terugfiets uit de Pijp.
Een ander markant punt op de Weesperzijde route is de fietstunnel onder de Torontobrug bij het Amstelhotel. Deze staat ook wel bekend als de ‘Heinekentunnel’, omdat Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer hier op 9 november 1983, tijdens hun legendarische ontvoering, werden overgeladen vanuit hun dienstauto. Dit criminele verleden draagt nog een beetje extra bij aan de toch al wat lugubere sfeer die hier hangt, zeker wat later op de avond.
Maar laat je ondanks deze uitdagingen vooral niet weerhouden om te blijven genieten van onze prachtige Weesperzijde. En als je er een beetje rustiger fietst, kun je er nog langer van genieten ook.
Lees ook
De andere straten van Fokko Kuik