Het project van de bouw van een onderdoorgang bij de Mac Gillavrylaan, waardoor Amsterdam Science Park direct wordt verbonden met de afrit van de A10 bij de Watergraafsmeer, gaat definitief niet door. Ook afsluiten van de onderdoorgang voor autoverkeer op de Kruislaan bij NS-station Science Park is van de baan. Dat schrijft wethouder Melanie van der Horst aan de gemeenteraad. De kosten zijn te hoog.
Eerder bleek dat een informatiepagina over het project van de website van de gemeente was verdwenen. Nu blijkt dat het project helemaal is verdwenen. Met de bouw van de onderdoorgang zou de Middenweg, de Kruislaan en het Galileïplantsoen worden ontlast en daarmee veiliger worden voor fietsers en voetgangers. Ook zou Amsterdam Science Park beter bereikbaar worden.
In september 2020 heeft de gemeenteraad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor het project. In de afgelopen jaren heeft de projectorganisatie samen met ProRail gewerkt aan een ontwerp voor de onderdoorgang ter hoogte van het Voorlandpad. De afslag naar de onderdoorgang is al aangelegd, inclusief verkeerslichten. Begin 2023 is duidelijk geworden dat de kosten voor de onderdoorgang fors hoger zijn dan in september 2020 werd geraamd.
Wethouder Van der Horst schrijft nu dat is rekening gehouden met een investering van € 35 miljoen euro en dat de recentste schatting uitgaat van € 71 miljoen euro. Dat betekent dat door de beperkte middelen er geen ruimte is voor deze extra investering. De wethouder kondigt nu aan dat onderzoek wordt gedaan naar betaalbare andere maatregelen om de verkeerssituatie in de Watergraafsmeer en bij de tunnel bij de Kruislaan te verbeteren. Daarnaast komt er onderzoek onderzoek naar maatregelen om verkeersdrukte en verkeersveiligheid op de Middenweg, de Kruislaan, de tunnel op de Kruislaan en het Galileïplantsoen te verbeteren. Van der Horst verwacht begin 2024 een voorstel aan de raad te doen over alternatieven voor de onderdoorgang.