Wie wel eens over de Nesciobrug van of naar IJburg fietst kan het nauwelijks ontgaan: het merendeel van de fietsen heeft een stickertje van Bikes&Boards op z’n achterspatbord. Toen in 2006 het eerste winkelcentrum van IJburg opende woonden er nog maar een paar duizend mensen, maar die hadden natuurlijk wel allemaal fietsen nodig. Ton Kroonenberg die daarvoor actief was in de Pijp waagde destijds de stap om er een fietsenwinkel te openen.
Deze zomer interviewt Fokko Kuik bekende en minder bekende, oude en nieuwe ondernemers in Oost. Anja van Mil maakt de foto’s
A
Aanvankelijk met de verwachting dat ook skateboards wel eens een blijvend fenomeen in het Amsterdamse verkeer zouden kunnen worden. Dat bleek tegen te vallen, ‘maar waarom zou je de naam nog veranderen als die al zoveel bekendheid heeft gekregen’, zegt Dennis Woud (50 jaar), de huidige eigenaar.
Geboren in Bergen en nog steeds woonachtig in de kop van Noord-Holland was het niet de jongensdroom van Dennis om de fietsenhandel in te gaan. ‘Ik wilde – net als mijn vader – wel iets met techniek. Sleutelen aan oude brommers heb ik altijd al leuk gevondenen, lang op school zitten zag ik niet zitten. Na de LTS heb ik van alles gedaan: in de bouw, in een interieurwinkel, in de autobranche.’
Rond het jaar 2000 kwam hij via zijn huidige medewerker Paul voor het eerst in aanraking met de fietsenhandel, bij een online-fietsenhandel, maar na de internetbubbel raakte hij zijn baan weer kwijt. Na nog weer een uitstapje in de bouw kwam hij wederom via Paul in contact met Ton Kroonenberg. Het was het begin van de e-bike hype en al gauw kreeg Dennis een leidinggevende functie in het bedrijf. Met Ton werkte hij zo’n 10 jaar samen in een VOF-constructie, waarna hij uiteindelijk de enige eigenaar werd.
Met de groei van IJburg en de trend van steeds duurdere elektrische fietsen groeide de omzet gestaag mee, hoewel er altijd wel sprake is van golfbewegingen. Onderhoud/reparatie en verkoop maken allebei ongeveer de helft van de omzet uit. Het vinden van voldoende vakkundig personeel is eigenlijk altijd de beperkende factor in de groei. Anders dan in de meeste sectoren was de coronapandemie een uitzonderlijk goede tijd voor de fietsenbranche. ‘Fietsreparatie werd door de overheid als cruciale functie aangemerkt en ook nieuwe fietsen waren niet aan te slepen’, vertelt Dennis.
Die verkoopgolf leidt nu overigens tot nieuwe problemen in de sector. Doordat de bomen tot in de hemel leken te groeien is er wereldwijd enorm geïnvesteerd in uitbreiding van de productie, wat nu leidt tot enorme voorraden waar veel merken niet gemakkelijk van afkomen. Dat leidt tot minder leuke verhoudingen in de branche: ‘Aanbieders willen alleen maar grote partijen aan je verkopen, maar daar heb ik in mijn relatief kleine stadszaak helemaal geen ruimte voor.’ Ook zijn er veel logistieke problemen. ‘Doordat bijna alle onderdelen uit Azië komen en veel productie vanwege hoge kosten wordt verplaatst naar Oost-Europa moet je soms lang op onderdelen wachten, heel vervelend voor de klant.’
Van trends als online fietsverkoop en goedkoop geproduceerde fatbikes moet Dennis weinig hebben. ‘Uiteindelijk gaan die dingen toch stuk en dan komen ze voor onderhoud en reparaties bij de reguliere fietsenzaken, zoals die van ons terecht.’ Gelukkig hebben de meeste klanten dat inmiddels ook in de gaten na decepties zoals bij Van Moof. Veel klanten komen dan ook steeds weer terug bij zaken die ook goede service bieden. De kinderen worden groter en na verloop van jaren moeten batterijen ook eens vervangen worden.
Met de verdere groei van IJburg op het Strandeiland, waar volgens Dennis geen winkelcentrum komt, zal de vraag naar fietsen altijd blijven bestaan. Hij ziet de toekomst van zijn bedrijf dan ook rooskleurig in, ook al is het in de branche minder gezellig geworden. ‘Alles draait tegenwoordig om dollartekens bij de grote investeerders.’ Een opvolger vanuit zijn eigen gezin – Dennis heeft drie volwassen kinderen – zal er niet komen. ‘Die hebben andere keuzes gemaakt.’
Uiteindelijk heeft Dennis zelf ook nooit een plan gemaakt om hier uit te komen. ‘Ik heb alles in de praktijk geleerd. Het is afwisselend werk: onderhandelen met leveranciers, een beetje sleutelen, verkoopgesprekken houden met klanten. Ook mijn mensen in de werkplaats stimuleer ik om af en toe ook eens in de winkel te gaan staan.’
Fietsen doet Dennis ook wel eens in z’n vrije tijd (‘wel op een E-bike hoor!’) maar hij vindt het nog steeds het leukst om met vrienden aan oude brommertjes te knutselen.
Overzicht Ondernemers in Oost