Vier jaar geleden sprak Tessa van Velzen met de Dwars over haar stichting Discussiëren Kun Je Leren (DKJL). Ze is ondertussen directeur en werkt met een team van 30 docenten. Honderden scholen hebben DKJL in hun curriculum opgenomen.

Lennie Haarsma | Foto Stichting DKJL

Wat zijn Tessa’s ervaringen met discussiëren over gevoelige thema’s zoals de oorlog tussen Hamas en Israël? En wat is de rol van leerkrachten? Ze vertelt hoe de organisatie behoefte heeft aan uitbreiding. Bevlogen docenten met onderwijservaring zijn zeer welkom!

Tessa van Velzen: ‘DKJL begeleidt sinds 2007 scholen met een aanbod dat aansluit op het curriculum burgerschap/maatschappijleer en mondelingen taal/Nederlands. De lessen DKJL worden gegeven in het basis-en voortgezet onderwijs, terwijl we op het MBO vooral met losse projecten werken. Denk aan thema’s als omgaan met schulden en stagediscriminatie.’

Debatbattles

‘Dit jaar vindt alweer de zeventiende Amsterdamse Debatbattle plaats. Dat bestaat uit vijf lessen in 88 klassen, voorrondes in de Balie en op 23 mei de finale in theater DeLaMar. Het thema wordt altijd door kinderen bepaald. Dit jaar luidt dat ‘Vertel je verhaal’, met aandacht voor het slavernijverleden en het delen van persoonlijke verhalen, ook online. Er staan eveneens stedelijke Debatbattles gepland in Rotterdam en de regio Zaanstad.’

Welke angst?

‘Over de oorlog tussen Hamas en Israël, tja, je merkt het gewoon…, je komt een klas binnen en kinderen vragen gelijk: voor wie ben jij? Ze bekijken online filmpjes en zien wat er in Gaza gebeurt. Vlak na 7 oktober kwamen we op een Joodse school hier in Amsterdam, die ook een dag dicht was geweest. Er leefden zoveel angsten.

De kracht van DKJL is dat je alles mag zeggen; we proberen woorden te geven aan wat je voelt en denkt. En we leren te luisteren naar wat een ander zegt. Als er iets wordt gezegd dat extreem is, vragen we dóór om te zien welke angst eronder zit – waarom je iets zo zegt. Het is onze ambitie bij dit soort gevoelige thema’s om te zoeken naar onderliggende waarden en overeenkomsten.’

Spelregels

‘Vóór de lessen starten is er altijd een intake met de scholen,’ legt Van Velzen uit. ‘Ook vindt er daarna vaak een workshop voor leerkrachten plaats, waarbij de volgende kernvragen worden gesteld. Discussieer je zelf weleens? Houd je van discussiëren? Zo niet, waarom niet? Je vraagt door en vraagt wanneer iemand het wel prettig vindt om te discussiëren en wat dan van de ander verwacht wordt. Door dat helemaal uit te pluizen kom je tot een set spelregels die je moet leren om een fijn gesprek te kunnen voeren. Dat is wat je aan kinderen wilt overdragen.’

Effect

‘Door onze lessen zien leerkrachten vaak de groepsdynamiek in de klas veranderen en de empathie groter worden. Spelregels voor DKJL blijven vaak in de klas hangen en passen leerkrachten zelf toe. Er doen jaarlijks veel scholen mee.’

Voor de toekomst zou Tessa van Velzen graag samenwerken met PABO’s. ‘Ik zou graag onderzoek willen doen naar het effect van DKJL op het inlevingsvermogen en op het reflecterend vermogen. En ik zou graag willen weten in hoeverre kinderen ook in de toekomst hun stem laten horen.’

Stichting Discussiëren Kun Je Leren, Atlantisplein 1, kamer 1.17, 1093 NE Amsterdam. 020 737 1395 | [email protected].
Alle aftermovies vind je op de YouTube