Home Magazine 1018 ‘Er zit echt volop leven in de Czaar Peterstraat’

‘Er zit echt volop leven in de Czaar Peterstraat’

Straatmanager Femke Giese

0

Op zaterdag 4 november presenteren de ondernemers van de BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) van de Oostelijke Eilanden en de Czaar Peterbuurt zich met een feestelijk programma aan het publiek. Met de middag genaamd ‘Tour de Czaar’ willen zij laten zien hoeveel leven en historie er in de buurt zit. Dat heeft de wijk volgens straatmanager Femke Giese hard nodig na het somber getoonzette artikel over de Czaar Peterstraat in Het Parool van begin augustus. In dat stuk werd de straat als winkelstraat min of meer doodverklaard, maar niets is minder waar, aldus Giese.

Erik Hardeman | Foto Björn Martens | 1018 Magazine

Grote opwinding bij de winkeliers in de Czaar Peterstraat toen ze begin augustus het Parool van de mat pakten. In een paginagroot artikel lazen zij over de leegloop in hun straat. De ene na de andere zaak sloot volgens de krant de deuren en de conclusie was duidelijk: De Czaar Peterstraat wordt met de beste wil van de wereld niet de bruisende winkelstraat die de gemeente zo’n twintig jaar geleden bij de sanering van de straat voor ogen stond. De verslaggeefster citeerde eigenaar Michiel Vos van de Pindakaaswinkel. ‘Laat de gemeente gewoon zeggen: dit project is mislukt.’

Twee maanden later klinkt Femke Giese nog steeds lichtelijk verbaasd over het verhaal. De juriste, die na haar rechtenstudie opleidingen volgde op het gebied van psychologie en omgevingsmanagement, werd eind mei door het bestuur van de BIZ aangesteld als straatmanager voor zowel de Oostelijke Eilanden als de Czaar Peterbuurt. Wat zij aantrof, vertelt zij, was een levendige buurt met vooral kleine ambachtelijke ondernemingen die het over het algemeen prima doen. “Het klopt dat een aantal winkeliers uit de Czaar Peterstraat gaat vertrekken of al is vertrokken, maar wat in dat Paroolartikel niet goed uit de verf kwam, was dat dat vooral kledingzaken zijn. Voor hun vertrek zijn een paar oorzaken aan te wijzen. Ten eerste heeft de kledingbranche erg te lijden gehad onder corona. Mensen zijn toen massaal op internet naar kleding gaan zoeken, en dat zijn ze, nadat corona voorbij was, blijven doen. Er komen dus minder klanten bij die ondernemers die ook nog eens zitten met leningen die ze vanwege corona hebben afgesloten om te kunnen overleven en die ze nu moeten terugbetalen. Dat is overigens een problematiek die je in heel Nederland ziet.”

Maar daar komt bij, zegt Giese, dat kledingwinkels het bij uitstek moeten hebben van langslopend publiek. “En ja, dan zit je hier minder goed. Dan moet je in het centrum zitten, in de Kalverstraat of in de Negen Straatjes. Misschien is ooit het idee geweest dat de Czaar Peterstraat ook zo’n straat zou kunnen worden, maar mij lijkt dat gezien de ligging ver uit het centrum een illusie. Er zullen hier nooit honderden mensen door de straat lopen. Ik vraag me trouwens af of we dat wel zouden moeten willen. Dat soort straten zijn er in Amsterdam al genoeg. Dit is meer een straat voor ambachtelijke ondernemers en kunstenaars, voor winkeliers die niet afhankelijk zijn van langslopend publiek. Dit is een straat voor zaken die een goed lopende website hebben, maar die ook een plek willen hebben om hun klanten te ontvangen en hun producten te tonen. Speciaalzaken doen het hier trouwens ook goed. We hebben in de straat bijvoorbeeld een prima wijnhandel en een uitstekende kaasboer en binnenkort opent een chocolatier met haar eigen merk de deuren. Er zit echt volop leven in de Czaar Peterstraat.”

Op de vraag wat voor zaken de straat verder nog goed zou kunnen gebruiken, denkt Femke Giese even na. Een boekwinkel misschien? “Ja, een goede boekenzaak zou hier wel
passen, maar een Primera, een Zeeman of een Kruidvat, nee dat willen we hier liever niet. Het moet wel een kwaliteitsstraat blijven.” Haar ideaal is een straat met een intieme, beetje dorpse sfeer, met niet al te grote winkels. Sommige met een werkplaats of atelier aan huis, waar ondernemers veel contact met elkaar en met de buurt hebben en waar in de zomer ook veel op de stoep voor de winkel gebeurt. “Zo’n straat is het nu al min of meer en we
hopen die sfeer vast te kunnen houden en zo mogelijk nog te versterken. Voeg daar dan ook nog de leuke horecazaakjes bij die we hier hebben en waarvan we er nog wel een paar meer kunnen gebruiken, en je hebt echt een heel fijne straat, die bovendien heel goed bereikbaar is. Nu is het alleen nog zaak om de straat en eigenlijk de hele buurt meer bekendheid te geven, want daar schort het nog wel een beetje aan. Daar gaan we de komende tijd hard aan werken, onder meer op 4 november.”