Ik heb zo’n twintig jaar zelf een bootje in mijn rijke bezit gehad. Dat was vooral ook leuk voor onze gasten van buiten de stad, want een boottochtje door Amsterdam vindt iedereen wel leuk. Sinds ik dat laatste bootje verkocht heb, net voordat Corona uitbrak, zit zo’n vaartochtje niet meer in het bezoekersarrangement. Maar gelukkig hebben we in Amsterdam een aantrekkelijk en goedkoop alternatief: een fietstocht gecombineerd met veerpontjes.

Fokko Kuik

Laten we beginnen met het minst bekende veer: tussen de nog in aanbouw zijnde Sluisbuurt op het Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied. Deze heeft als nadeel dat hij alleen op werkdagen vaart, tussen 07.00 uur en 19.00 uur, maar het is wel een leuke overtocht over breed water. Ooit zal het er wel druk worden als al die geplande torenflats van de Sluisbuurt af zijn, maar nu is het meestal nog erg rustig, met een paar scholieren en wat nieuwsgierige fietsers. De gevreesde overlast voor de bewoners van de J.F. van Hengelstraat in het Oostelijk Havengebied, die destijds flink geprotesteerd hebben tegen de komst van deze veerverbinding, is tot nu toe uitgebleven.

Een leuk vervolg is dan de pont tussen het Azartplein en de Zamenhofstraat in Noord. Deze vaart al wat langer en is ook aanzienlijk drukker. Zelf associeer ik deze verbinding nog altijd met voormalig raadslid Fjodor Molenaar van GroenLinks, de initiatiefnemer voor dit veer. Als beleidsadviseur mobiliteit was ik destijds vrij sceptisch over het succes van deze verbinding, maar Fjodor had het goed gezien: zo’n nieuwe verbinding creëert vanzelf zijn eigen vraag. Bewoners van het Oostelijk Havengebied hebben ineens een groot park (het Vliegenbos) en leuke horeca en filmhuis FC Hyena binnen bereik. Voor de bewoners van Noord is het Oostelijk Havengebied en de Indische buurt ineens een stuk dichterbij.

Vervolgens is het dan leuk om via een route naar eigen keuze door Noord naar het IJplein door te fietsen. Daar kun je dan met het IJpleinveer oversteken naar Centraal Station en vervolgens langs de IJboulevard een klein stukje doorfietsen naar het NDSM-veer. Tussendoor nog even op en neer varen naar de Buiksloterweg kan ook, maar op die ponten is het altijd erg druk, dat vindt niet iedereen leuk. De overtocht naar NDSM is het langst en levert mooi uitzicht op over de snelle ontwikkelingen langs de Noordelijke IJ-oever, waar ook de komende jaren nog heel wat wordt gebouwd. Na aankomst is het leuk om even rond te kijken in het rommelige gebied rond de NDSM-werf.

En dan, om het af te maken, kun je dan vanaf NDSM de pont naar Pontsteiger in de Houthavens nemen. Leuk om ook daar in de buurt ook even rond te kijken tussen de nieuwbouw met grachtjes. Toch weer heel anders dan ons eigen Oostelijk Havengebied.

Daarna kun je langs de zuidelijke IJ-oever weer terugfietsen naar Oost, maar als je daar geen zin in hebt, kun je natuurlijk ook dezelfde pontjes-tocht weer terug nemen. Houd wel rekening met wat wachttijden, want alleen de centrale ponten bij CS varen superfrequent. Bij de andere moet je soms 20 minuten wachten als je er net een gemist hebt. Maar, zoals ik met mijn eigen bootje ook altijd al bedacht: op het water moet je geen haast hebben.