Ieder jaar in mei staat een deel van het programma van Mediamatic in het teken van de invasieve exoot Japanse duizendknoop. Deze inmiddels door velen gevreesde en gehate plant wordt op allerlei manieren bevochten en uitgeroeid, want ze is een beetje opdringerig. Mediamatic omarmt deze uitgenodigde gast juist en probeert van haar te leren. Op 31 mei is het einde van het Japanse duizendknoop-seizoen en dan kun de gastronomische mogelijkheden van deze bijzondere plant ontdekken.

Deze activiteit van Mediamatic brengt chef-koks, onderzoekers, ontwerpers en kunstenaars samen om de veelzijdige wereld van de Japanse duizendknoop te verkennen. Zij zullen onderzoeken hoe onze relatie met Duizendknoop gesprekken kan stimuleren over onderzoek, circulariteit in onze voedselsystemen en de evoluerende manier waarop we de natuur binnen stedelijke omgevingen begrijpen en definiëren. Daarmee sluit Mediamatic feestelijk het seizoen van de Japanse duizendknoop af.

Culinair journalist Joël Broekaert, chef-kok Jasper Riehm, kunstenaar en chef-kok Aslı Hatipoğlu en chef-kok Uno Fujisawa vertellen over de wereld van de Japanse duizendknoop. De plant wordt vaak gedemoniseerd als een meedogenloze indringer, maar heeft een verrassend culinair potentieel. Ze vertellen meer over haar geschiedenis en discussiëren over het belang van onderzoek, circulariteit in voedselsystemen en ons voortschrijdend inzicht in de natuur binnen stedelijke omgevingen.

Eén van de programma-onderdelen is de presentatie door brouwexpert Sander Nederveen. Hij deelt zijn kennis en inzichten over het verwerken van Duizendknoop in het brouwproces. Je leert over de unieke eigenschappen van de plant en hoe ze kan worden gebruikt om onderscheidende smaken en aroma’s in bier te creëren. Na zijn presentatie is er een speciale bierproeverij.

Check het hele programma
op www.mediamatic.net