Goed nieuws, dacht ik toen bleek dat mensen uit mijn geboortejaar online een afspraak konden maken voor een vaccinatie. Het leek zo eenvoudig, naar de juiste website, inloggen met DigiD, kiezen maar en klaar. Ook heel makkelijk, de afspraak wordt automatisch per mail bevestigd. Daarom schrijf ik geen tijd en datum op, zie ik wel in die mail. De volgende dag nog geen mail, het weekend daarop ook niet. Na tien dagen kijk ik toch eens op de site. Die blijft potdicht voor mij, want uit mijn gegevens blijkt dat ik al een afspraak heb. Zeker, klopt, ik wil alleen de datum bevestigd hebben zodat ik die zelf ook weet.
Inmiddels ligt wel een brief van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu op de mat. Komt alles toch nog goed, daar staat vast het tijdstip in. Het blijkt een uitnodiging. De site blijft opnieuw potdicht: ik heb al een afspraak gemaakt. Gelukkig staat in de brief ook een telefoonnummer om contact mee op te nemen, 0800-7070. Veel keuze geeft dat nummer niet. Keuze 1 is voor het annuleren of wijzigen van een afspraak, 2 voor het maken van een nieuwe afspraak. Ik kies voor de laatste optie. Foute keuze. Een kwartier lang een onuitstaanbaar deuntje, zoals in de sauna van een bungalowpark, en een stem die elke twintig seconden (waarschijnlijk vaker) opgewekt meldt dat de wachtende zo snel mogelijk wordt geholpen. Agressietraining waar ik voor zak.
Tweede ronde dan maar, nu met keuze nummer 1. Dit keer meteen verbinding met een medewerker die mij vriendelijk begroet. Ze vindt mij een slimmerd omdat ik mijn keuze in het menu heb gewijzigd.
‘Maar ik wil helemaal geen afspraak annuleren, maken of verzetten’, leg ik uit, ‘ik wil weten wanneer die is.’
‘Daar heeft u een mail over ontvangen.’
‘Haha.’
‘Niet?’
‘Geloof me, ik bel niet voor de lol. Zo leuk is dat wachten bij keuze 2 niet.’
‘Even kijken, u bent…. Oh, u heeft al een afspraak.’
‘Wanneer???‘
‘Op 14 juni, in de RAI.’
‘Krijg ik dat alsnog bevestigd per mail?’
‘Nee, die wordt maar één keer verzonden.’
‘Is niet gebeurd.’
‘Jawel hoor, waarschijnlijk heeft u de eerste letter van uw e-mailadres als hoofdletter getypt.’
‘Dat lijkt mij wel.’
‘Dat pakt het systeem niet, dan wordt ie verkeerd verzonden.’
‘Stuur ‘m dan opnieuw.’
‘Kan niet.’
‘En nu?’
‘De afspraak gaat gewoon door, u kunt gewoon zonder bevestigingsmail komen. Ze herkennen u aan uw burgerservicenummer.’
‘Is het niet handig als het systeem wel hoofdletters accepteert?’
‘Tja.’
Het klinkt anno 2021 wellicht vreemd, ik verzin maar een reden, maar nog steeds lijkt het mij vrij logisch de eerste letter van een e-mailadres met een hoofdletter te typen (en gelukkig velen met mij). Het zou handig zijn als het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu hier rekening mee houdt vanwege hun komende tijd drukke agenda in de vaccinatiecentra. Het gaat hier immers niet om een afspraakje bij de schoonheidsspecialist.
Naam bij redactie bekend