Dat er groot onderhoud aan de Middenweg wordt gepleegd zal niemand ontgaan die de Watergraafsmeer in en uitrijdt. Per dag rijden er zo’n 26.000 auto’s, een paar honderd bussen, 220 trams en 10.000 fietsers over een van de belangrijkste toegangswegen van Amsterdam. Momenteel is deze in delen afgesloten. Omleidingen maken het mogelijk de stad te bereiken en te verlaten.
Ties van Dijk
Voor de onderhoudsbeurt was het hoog tijd. Het asfalt was versleten, er zaten verzakkingen en scheuren in. En een flink aantal bomen was er slecht aan toe. Jasper Hink is omgevingsmanager en werkzaam voor het Ingenieursbureau Amsterdam dat de renovatie organiseert en coördineert. Hij legt uit wat er komt kijken bij dit project.
Traject A10 – Kruislaan
Traject Kruislaan – Hogeweg
Hoeveel werk gaat er aan het groot onderhoud vooraf?
Zo’n drie jaar geleden werd ik samen met mijn kernteam geïnformeerd door de Afdeling Verkeer en Openbare Ruimte. Het plegen van groot onderhoud is een ruim begrip. Het gaat niet louter om het wegdek maar ook om de verbetering van toegankelijkheid en veiligheid. Zogenaamde blackspots, plekken waar ernstige en zelfs dodelijke ongevallen hebben plaatsgehad, zoals enkele kruisingen en oversteekplaatsen, moeten worden geherstructureerd.
Vanwege klimaatverandering, meer neerslag en minder bemaling, is het grondwaterpeil in de Watergraafsmeer gestegen. Wat heeft dit voor consequenties?
De bomen staan langer met hun wortels in het water, dat is kwalijk. Door de jaren heen is de grond ingeklonken en krijgen de wortels te weinig zuurstof. Bomen moesten worden gekapt en herplant. Nieuwe grond en beluchting zorgt voor groeiplaatsverbetering.
Hoe duurzaam is het groot onderhoud?
Allereerst zijn alle afzettingshekken van duurzaam FSC-Forest Stewardship Council hout gemaakt en worden gefabriceerd in sociale werkplaatsen. Het is een voorwaarde van de gemeente Amsterdam dat er in dit soort projecten wordt gewerkt volgens het Social Return On Investment principe. Het innovatieve asfalt dat wij gebruiken is al bij 110 graden Celsius te verwerken in tegenstelling tot het conventionele asfalt dat pas bij 160 graden C wordt verwerkt. Zaak is wel dat het buiten niet te koud mag zijn. Vanwege de zachtere winters hebben we nog geen oponthoud gehad.
Hoe veilig is de omgeving waar het groot onderhoud wordt gepleegd?
We brengen tijdelijke voorzieningen aan zoals afzettingshekken, tijdelijke oversteekplaatsen en verkeersdrempels om de verkeerssnelheid te verlagen.
Met welke partijen heeft een omgevingsmanager te maken?
Naast opdrachtgever Verkeer en Openbare Ruimte zijn er de aannemers, Liander voor elektra en gas, Waternet voor water toe- en afvoer, de Verkeersdienst voor de bebording en er is aandacht voor de straatverlichting. We onderhouden ook contact met de makers van verkeers-apps. En uiteraard communiceren we met de bewoners, ondernemers, sportverenigingen en de Nieuwe Oosterbegraafplaats.
Hoe is er contact met al deze partijen?
We informeren weggebruikers van de A10 en omgeving Middenweg met behulp van tekstkarren en omleidingsborden. Bewoners en ondernemers via nieuwsbrieven, uitgaven van de Gemeente Amsterdam en lokale media. Verder houd ik inloopspreekuren en ben bereikbaar via e-mail [email protected] en mobiele telefoon 06-19088730.
Bijzonder dat jij rechtstreeks bent te benaderen.
Het is van belang direct bereikbaar te zijn en dat werkt.
Hoe verloopt Fase 1 tot dusverre?
We zijn op schema, er zijn geen noemenswaardige tegenslagen, dus mooier kunnen wij het niet maken.