Komende zondag is de grote eindvoorstelling van Heel Amsterdam Danst. Hét participatieproject van Het Nationale Ballet, dat vorige maand begon in het Oosterpark, komt tot een bijzondere apotheose. Na een tour door de stad komt alles nu samen tot een choreografische mozaïek van alle stadsdelen. Artistiek coördinator Didy Veldman van het Nationaal Ballet begeleidde de acht groepen samen met danscaptains door de verschillende wijken van de stad.

Zondag dansen de groepen samen het stuk In C, een sprankelend, vrij en collectief dansstuk op de revolutionaire compositie van Terry Riley. Onder begeleiding van zestig muzikanten, leden van het balletorkest en studenten van het Conservatorium van Amsterdam, kleuren 130 dansers het podium van Nationale Opera & Ballet. Van kinderen van tien tot dansers van boven de tachtig. Van stijldansers tot hedendaagse breakdance. Didy: ‘Voorafgaand aan het dansstuk wordt een korte film vertoond en stadsdichter van Amsterdam, Ellen Deckwitz, draagt een speciaal geschreven gedicht voor.’

Het verhaal achter In C
De beroemde Duitse choreograaf Sasha Waltz ontwikkelde In C in coronatijd, toen haar dansgezelschap niet samen kon repeteren. Ze maakte een set van 53 bewegingsfrases op Riley’s gelijknamige compositie, ook wel getypeerd als de ‘oerknal’ van de minimalistische muziek. Daarmee gaf ze dansers over de hele wereld de ruimte om te experimenteren, binnen een duidelijk kader. In C werd een virus van de goede soort: uitgevoerd in Oekraïne, Georgië, India, Mexico, New York en vele West-Europese steden. En nu dus ook in Amsterdam.

Wat het stuk bijzonder maakt? Elke uitvoering is anders. Geen danser voert het exact hetzelfde uit. Net als in de muziek waarin Riley alleen motieven in C groot voorschrijft, maar niets over bezetting of duur, geldt in de dans: improvisatie binnen structuur. Ruimte geven, ruimte nemen. In verbinding met de groep. Precies het thema dat centraal staat in Heel Amsterdam Danst.

AmsterDance uit Oost
Een van de deelnemende groepen komt uit Oost: studenten van dansvereniging AmsterDance. Voorzitter is Jody Deijlen, die zelf ook meedanst. ’We zijn met dertien dansers van onze vereniging. In februari zijn we begonnen met de repetities, elke zondag anderhalf uur, hard werken. Maar het zit er nu goed in’, vertelt ze.

Heel Amsterdam danst in het Oosterpark

De dansstijl is voor veel studenten anders dan wat ze gewend zijn. ‘Het is een soort improvisatie, echt grappig om op deze manier te dansen’, zegt Jody. ‘We zijn begonnen in het Oosterpark een paar weken terug, dus het is extra bijzonder om zondag weer op te treden, dit keer op het grote podium van Nationale Opera & Ballet.’

Of ze zenuwachtig is? ‘Eerst wel, maar afgelopen zaterdag mochten we alvast oefenen in Nationale Opera & Ballet. Dat ging zo goed, toen viel de spanning weg. We dansen in het oranje, dat is onze kleur, elk stadsdeel heeft zijn eigen kleur.’

Foyerprogramma en afterparty
Christine Timmer, uitvoerend producent educatie, participatie en programmering bij Nationale Opera & Ballet, vertelt dat het komende zondag al om 14.30 uur begint met een foyerprogramma. ‘Er zijn dan al optredens, video’s en veel fotomateriaal te zien van het project.’

En na de voorstelling? Dan is het nog niet klaar. Danser en eerste solist van Het Nationale Ballet, Giorgi Potskhishvili, draait als dj tijdens de afterparty in de foyer– een feestelijke afsluiting van een bijzonder project dat letterlijk en figuurlijk mensen in beweging brengt.