Home Gemist Hoe moeilijk kan het zijn?

Hoe moeilijk kan het zijn?

Op dinsdagochtend doe ik mijn gordijnen open en zie ik een berg hout en een paar grote dode planten op de stoep staan. ‘Wat is dit?’, is mijn eerste gedachte. Het blijkt grof vuil te zijn dat mijn buurman heeft neergezet.

Opruimspecialist Linda Groen is professional organizer en auteur van de boeken Wat een bende! | Professional organizing, je leven op orde | Opgebrand en uitgeblust

Hij heeft keurig gebeld met de gemeente dat hij stukken van zijn tuintafel op de stoep zal leggen om af te laten voeren. Hij krijgt de toezegging dat het opgehaald zal worden op deze dinsdag. Wanneer hij later de twee dode planten erbij heeft gezet, belt hij zelfs nog om dit te melden. De reactie van de gemeente is curieus: dan wordt het niet dinsdag opgehaald. Vreemd. Buurman meldt dit ook netjes bij mij, want hij vind het vervelend dat alles voor mijn deur staat.

Tip

Regels zijn er om af en toe van af te wijken.

Wat gebeurt er die dinsdag? Voor mijn deur niets. Het grof vuil blijft staan, terwijl op de volgende hoek het afval wel wordt meegenomen. Wat nu? Buurman weer de gemeente gebeld en de toezegging gekregen dat het woensdag opgehaald zal worden. Ook goed.

Helaas gebeurt er woensdag niets, donderdag niet en vrijdag ook niet. Laat ik het goed zeggen. Vanuit de gemeente gebeurt niks. Vanuit de buurt komt er wat afval bij. Vervelend. Dus maandag doe ik een poging om de gemeente telefonisch te bereiken. De wachttijd blijkt zo lang te zijn, dat ik na ruim vijf minuten maar ophang en via de gemeentelijke website een melding maak van de troep voor mijn deur. Binnen drie werkdagen kan ik hierop een reactie verwachten. Meteen de buurman ingelicht, die daarop ook belt naar de gemeente en meer dan zes minuten aan de lijn hangt voordat hij live iemand te spreken krijgt. Het goede nieuws is: morgen wordt de rommel opgehaald.

Dinsdagochtend zie ik de ophaalwagen voorbij rijden. Ik zal hier niet opschrijven wat ik toen dacht. Mijn buurman een app gestuurd. Die blijkt bovenop de zaak te zitten. Hij heeft net een controleur gesproken die kon melden dat het grof vuil is aangemeld. Deze keer valt het niet tegen, want binnen een half uur staat de vuilniswagen voor de deur om het grofvuil in te laden. Ik stuur meteen enthousiast een app naar mijn buur. Helaas blijk ik ietwat te voorbarig, want als ik later kijk, blijkt niet alles weggehaald te zijn. Op de stoep staan nog twee troosteloze planten in enorme bakken. Ik vloeken, de buurman vloeken.

Gemeente weer gebeld en de situatie uitgelegd. Het antwoord: ‘Mevrouw, die planten nemen we niet mee. Die moet u zelf wegbrengen.’ Het zijn nou geen plantjes die ik achterop mijn fiets kan meenemen. Bedankt! Waarom is dit niet gemeld toen mijn buurman extra belde om te melden dat er ook twee grote planten afgevoerd moesten worden?

Woensdag zie ik de buurman met de dode planten zeulen. Eén dode plant staat nu voor zijn eigen deur. De ander heeft hij geprobeerd een kopje kleiner te maken om hem in de vuilcontainer te kunnen gooien. We drinken samen thee voor de deur en zien ‘schoonmaak’-ambtenaren langsrijden. Wanneer ze voor de tweede keer komen aanrijden, zegt mijn buurman: ‘Ik ga een poging wagen.’ Hij komt teleurgesteld terug, want deze jongens zijn er om de prullenbakken te leggen, dus die mogen geen dode planten meenemen die los op straat staan. Grr…

Het ophaalbeleid grofvuil in de Watergraafsmeer is aangepast. De gemeente meldt dat dit beter werkt. Voor wie? Voor de gemeente, denk ik. Het is in ieder geval niet bevorderlijk voor een nette buurt. En de reactie op mijn melding via de site? Je voelt hem al aankomen. Nooit meer iets van gehoord. Zal ik ze bellen?

 

3 REACTIES

  1. Helaas Linda, je buurman en jij zijn niet de enigen die slechte ervaringen hebben met het ophalen van het grofvuil in de Watergraafsmeer. Ik zou bijna zeggen: ‘Breek mij de ….mond niet
    open.” Ik heb nog niemand gehoord die net als de gemeente vindt dat deze nieuwe maatregelen zo goed werken. De proef in de Watergraafsmeer was niet zo’n succes maar is toch doorgevoerd omdat het de gemeente zoveel geld scheelt. Dat er zoveel meer troep op straat ligt en dat de burgers ontevreden zijn is niet belangrijk. Het ligt in de bedoeling dat deze maatregel in de hele stad van kracht wordt. Napolitaanse toestanden????

  2. Jaap Kamerling 9 september Ik meldde vorige week twee kapotte schemerlampen om die op te halen. Het duurde ruim een kwartier (sic) voordat de ambtenaar deze ingewikkelde vraag digitaal in kaart had gebracht. Zijn conclusie was tot mijn verbijstering, dat voor die twee kapotte schemerlampjes twee aparte afspraken dienden te worden gemaakt. De ene lamp was immers een staande, de tweede een hanglamp. Zijn jullie daar gek geworde zei ik. Wat is hiervan de ratio? Hoeveel extra menskracht en energie kost deze flauwekul niet? De volgende dag zou een van de twee lampen worden opgehaald maar dat is dus gewoon niet eens gebeurd. Wat is dit voor waanzin? Ik heb toen die lamp maar in arremoede in een bak voor restvuil gepropt. Hoe komt de wethouder erbij dat het in der Watergraafsmeer zo goed werkt dat het nu ook in de rest van de stad kan.
    Welke idioten werken daar nu eigenlijk bij de gemeente afdeling Grofvuil? Hoog tijd om de oude regeling maar weer van stal te halen.Gewoon een vaste afhaaldag in de week en dan de avond ervoor vanaf 21 uur de spullen neerzetten. De nieuwe regeling was pure bezuiniging, die in de praktijk alleen maar duurder uitpakt.

  3. Die twee afspraken moesten nb op verschillende dagen plaatsvinden. Het ene lampje een week na het andere. Hoe verzin je het? Kan dat niet tegelijk? Zo los je de vuilniscrisis niet op dacht ik zo.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here