Muziek is een Wereldtaal en die taal verbroedert. Het valt of staat dan wel met de toegankelijkheid van de podia waar wereldwijd allerlei soorten muziek ten gehore worden gebracht. We beginnen dicht bij huis, hoe toegankelijk zijn de podia in onze omgeving, in Oost. Hoe toegankelijk is het Bimhuis?
Ties van Dijk
Met mijn jongste schoonzoon, een verdienstelijke drummer, ben ik door de jaren heen regelmatig naar het Bimhuis geweest en daar hebben we mooie herinneringen aan. Een acute dwarslaesie heeft het leven van mijn schoonzoon echter op zijn kop gezet, niet in de laatste plaats omdat hij vooralsnog niet kan drummen.
Geen uitzicht
Gelukkig weet hij zich inmiddels samen met zijn gezin steeds beter te redden. Dus gaan we ook weer naar concerten. De laatste keer naar het Bimhuis ter gelegenheid van het verjaardagsconcert van John Engels die achtentachtig werd. Het was een concert met jazzcracks als Benjamin Herman en Jan van Duikeren’s JvD4. John Engels, de legendarische jazzdrummer uit Oost.
Voorafgaand aan het concert op de site van het Bimhuis even gekeken of de zaal rolstoeltoegankelijk is, iets waar je als ‘gewoon mobiel mens’ te weinig bij stilstaat. Gelukkig bleek dat het geval en speciale plaatsen werden ons toegewezen, evenals aan een jazzlotgenoot in een rolstoel.
Toen de zaal volliep en het concert was begonnen, gingen mensen echter pal voor hem staan. Toen we daar wat van zeiden, werd daar korzelig op gereageerd en stond binnen no-time weer iemand anders pal voor zijn neus. De voorziening was er weliswaar, maar er werd niet op toegezien dat het uitzicht gedurende het concert vrij bleef.
‘Michiel de Ruyter Loge’
We hebben de directie van het Bimhuis van onze ervaring op de hoogte gebracht en bovendien een suggestie aan de hand gedaan: houdt een aantal plekken pal achter de balustrade met blijvend vrij uitzicht op het podium vrij voor rolstoelbezoekers! En om het toepasselijk en luchtig te houden geadviseerd: doop die plekken dan om in ‘De Michiel de Ruyter Loge’. Genoemd naar jazzlegende Michiel de Ruyter, die ook rolstoelafhankelijk was.
Inclusief toegankelijk
Zo’n aanpassing in het Bimhuis hoeft geen rocket science te zijn. Als er tijdens concerten geen rolstoelbezoekers zijn, kunnen de plekken gebruikt worden door de ‘doorsnee’-bezoekers. In Tivoli Utrecht bijvoorbeeld, kun je vanuit een rolstoel het hele concert gegarandeerd met vrij uitzicht en met goede akoestiek bijwonen. En je hebt er vrij toegang tot de bar. Het wachten is nu op de reactie van het Bimhuis die hopelijk de oren te luisteren legt bij de concertzalen die wél inclusief toegankelijk zijn.
Vanwege polio was hij afhankelijk van een rolstoel. Voor Amerikanen was ‘Mike Rooter’ de enig jazzcriticus die door de Amerikaanse top-jazzmusici als Art Blakey, John Coltrane, Miles Davis, Dizzy Gillespie en Charley Parker serieus werd genomen. Het oude Bimhuis aan de Oude Schans legde speciaal voor hem en zijn lotgenoten een rolstoellift aan.
Michiel de Ruyter en Dizzy Gillespie | Foto Hans Peters – CC0