Het is een mooie traditie, tijdens het Holland Festival is er ieder jaar een opera te zien in Park Frankendael op een groot scherm. Op 16 juni is de Opera in het Park, Fidelio van Ludwig van Beethoven. Je kunt ervoor kiezen, Fidelio zien bij Nationale Opera en Ballet of gezellig en gratis in Park Frankendael. De voorstelling begint om 19.30 uur, kom op tijd voor een mooie plek.

De 77e editie van het Holland Festival opent op 6 juni. Ruim drie weken biedt de 77e editie van het Holland Festival een programma vol vernieuwende internationale podiumkunsten: meer dan 40 producties en ruim 380 artiesten op 22 verschillende locaties in Amsterdam, ook in Oost.

De opening vindt plaats op donderdag 6 juni met een bijzonder programma in de Gashouder, waar Stravinsky’s iconische Sacre du printemps wordt begeleid door een film van Evangelia Kranioti, en Caroline Shaws Music in Common Time door een nieuwe film van associate artist Christiane Jatahy.

Het festival sluit af op 29 juni met de laatste uren van de 24-uur durende voorstelling The Second Woman. Hierin speelt Georgina Verbaan 24 uur lang met een steeds wisselende, haar onbekende, tegenspeler, in dezelfde setting, steeds dezelfde break-upscene in een hallucinante theater- en filmervaring.

Maar ook dicht bij huis, in Oost, zijn er veel voorstellingen te zien. We zetten ze graag voor je op een rijtje.

8 en 9 juni  Muziekgebouw | The Bird of a Thousand Voices van Tigran Hamasyan, Ruben van Leer, Boris Acket, Areni Agbabian. The Bird of a Thousand Voices is een multimediale volksvertelling van componist Tigran Hamasyan over een mythologische vogel, symbool voor herstel en bewustwording.  Met Hamasyans fonkelnieuwe pianomuziek, zang van Areni Agbabian en een interactieve lichtinstallatie komt de mythe tot leven die Hamasyan al sinds zijn kindertijd fascineert.

12 juni  BIMHUIS | Levaguiã Terê, Vitor Araújo, Metropole Orkest Strings. Vitor Araújo speelt samen met zijn band, twee Candomblé-percussionisten en  Metropole Orkest Strings zijn magnum opus Levaguiã Terê. Studies naar de ritmes uit Araújo’s geboortestreek in het noordoosten van Brazilië, op hun beurt meegekomen met talloze slaventransporten uit Afrika, liggen aan de basis van het album. Zijn werk is soms melancholisch wervelend, dan weer afgemeten minimaal of onstuimig tribaal, maar bijna altijd aangedreven door een constante puls van percussie.

13 en 14 juni | Muziekgebouw, The Faggots and Their Friends Between Revolutions door The Faggots and Their Friends Between Revolutions is een muziektheaterproductie gebaseerd op het gelijknamige cultboek van Larry Mitchell en Ned Asta uit 1977. De voorstelling schetst een beeld van de wereldgeschiedenis door een queer bril bekeken Ted Huffman, Philip Venables, Factory International.

19 en 20 juni | Muziekgebouw, Melencolia van Brigitta Muntendorf en Ensemble Modern. Een experimentele muziektheatervoorstelling met stereotypen uit de renaissance, romantiek, pop en camp als ‘melancholische speeltuin, tegen de onverschilligheid van het universum’. Melencolia van de Duits-Oostenrijkse componist Brigitta Muntendorf is high-tech, diep melancholisch en toch licht van toon.

23 juni Muziekgebouw | Mutability door Yannis Kyriakides, Asko|Schönberg, Darien Brito, Theun Mosk, Innovation:Lab. Ronddwalen in de muziek als tussen de bomen van een bos. Intiem, uitgestrekt en tegelijkertijd ontzagwekkend. Twaalf solo-instrumenten komen op je pad. Ze weerspiegelen muzikale personages, zo veranderlijk als het leven zelf. Voor Mutability vroeg componist Yannis Kyriakides twaalf andere componisten om miniaturen van twee à drie minuten te schrijven. Een aantal van hen voert de muziek zelf uit, naast de musici van Asko|Schönberg.

23 juni Koninklijk Theater Carré | Hartwig Art Foundation en Holland Festival presenteren Carmen door Wu Tsang, Moved by the Motion enSchauspielhaus Zürich.
Moved by the Motion bewerkt de beroemde tragedie Carmen, oorspronkelijk geschreven door Prosper Mérimée en door Georges Bizet omgevormd tot een van de meest iconische opera’s aller tijden. Het verhaal van Carmen is op talloze manieren aangepast, inspireerde de populaire cultuur en is in het collectieve geheugen opgenomen als controversieel. Carmen is een rebelse vogel, een zwerver, een oplichtster, een fabrieksarbeider, een meertalige, van gedaante wisselende minnares, stateloos en onbestuurbaar.

27 juni Muziekgebouw | Limite van Mário Peixoto, Metá Metá, Andy Moor en Terrie Ex. Limite (1931) is volgens filmkenners de beste film van de Braziliaanse cinema. Metá Metá, een van Brazilië’s beste bands, speelt samen met leden van The Ex een nieuwe, hedendaagse soundtrack bij dit historische meesterwerk.

Meer informatie en kaartverkoop
www.hollandfestival.nl