Home Overzicht Horeca zoekt nieuwe mogelijkheden

Horeca zoekt nieuwe mogelijkheden

0

De economie is hard getroffen door de lockdown. Bezoekersaantallen dalen tot nul, evenals de omzet, terwijl de kosten gewoon doorlopen. Nu de lockdown langer duurt, gaan ondernemers nadenken over manieren hoe ze hun bedrijf in leven kunnen houden. Vooral horeca ondernemers zoeken naar nieuwe manieren om bezoekers van hun gastvrijheid gebruik te laten maken. Een drietal ondernemingen uit Oost maakt inventief gebruik van de mogelijkheden van de anderhalve meter economie.

Hotel The Exchange en Scheepskameel slaan de handen ineen om je een romantisch diner te bezorgen. Als je een overnachting in het hotel boekt, krijg je een tweede kamer voor je privé-diner, verzorgd door Scheepskameel, gratis. Vanaf 8 mei start het arrangement, reserveren kan vanaf nu. Er is per avond beperkt plek.

‘Je bent en avondje uit, maar wel binnen,’ zegt Otto Han van The Exchange. Pieter Smits van Scheepskameel vult aan: ‘Door afstand houden, een lage bezetting en natuurlijk wassen, wassen, wassen, wassen blijven onze medewerkers aan het werk én maken we onze gasten blij.’

Ruim vijf jaar is het Volkshotel gevestigd in het voormalige hoofdkantoor van De Volkskrant aan de Wibautstraat. Het is meer dan een hotel alleen. Er gebeurt van alles. Als je een avondje vakantie wilt vieren in eigen stad kun je er een kamer boeken, inclusief een drie gangendiner in restaurant Canvas. Het restaurant is uitsluitend geopend voor gasten van het hotel. Uiteraard worden de RIVM maatregelen in acht genomen.

De locatie van Yays hotels aan de Cruquiusweg heeft geen grote gemeenschappelijke ruimtes. De gasten van dit vorig jaar geopende hotel beschikken over een appartement met eigen keuken. Omdat het deze dagen moeilijk kan zijn om thuis je volledige aandacht aan het werk te besteden, bestaat de mogelijkheid om overdag je kantoor in een Yays appartement te installeren. Het aantal boekingen stijgt.

Gasten worden gestimuleerd om de directe omgeving te verkennen, spullen te kopen bij de ondernemers in de buurt. ‘Zo genieten de gasten van een uniek verblijf in Amsterdam en ondersteunen ze tegelijkertijd de lokale economie,’ aldus CEO Peter Heule.