September j.l. overleed Dror Cohen Rapoport. Hij was een gedreven vrijwilliger die zich heeft ingezet voor de toegankelijkheid van Amsterdam voor blinden en slechtzienden. Officieel was hij adviseur mobiliteit en toegankelijkheid.
Frits Wegenwijs
Dror kan gerust ‘mister geleide-lijn’ worden genoemd. Het is namelijk mede aan hem te danken dat er op zoveel plekken in de stad blindengeleide-lijnen liggen. In Dwars 212 werd daar al aandacht aan besteed (‘Onbeperkt Oost en Oostpoort’). Ondanks zijn ernstige slechtziendheid adviseerde hij de Centrale Verkeerscommissie bij verkeersplannen in Amsterdam Oost. Met een loep bestudeerde hij tekeningen en o wee als er een geleide-lijn of markering ontbrak. De aanleg van geleide-lijnen bij zebrapaden is in Amsterdam vast beleid geworden, óók over fietspaden heen. Dat is uniek in Nederland. Met allerlei hulpmiddelen maakte hij bijna altijd foutloze mails, zo communiceerde hij met de buitenwereld.
Aparte ingang
Dror was actief voor de werkgroep Toegankelijkheid van de vereniging Onbeperkt Oost, sprak regelmatig in bij commissievergaderingen en schreef brieven. Hij controleerde menig kruispunt met verkeerslichten op de werkzaamheid van de tikkers. Gedrag, vooral van fietsers die menigmaal zijn blindengeleidenstok uit zijn hand reden, maakte hem erg kwaad. Over de klantvriendelijkheid van trambestuurders, conducteurs en buschauffeurs had Dror een duidelijke mening, vooral als ze te snel wegreden voordat hij een zitplaats had gevonden. Hij wist dat op een goede manier in te zetten bij de trainingen voor het rijdend personeel van het GVB.
Samen met de werkgroep heeft hij menige straat en openbaar gebouw geschouwd. Zo is onder andere op zijn advies voor mindervaliden een aparte ingang gerealiseerd bij hotel Arena. Dror kende de stad op zijn duimpje, met name het Amstelstation en omgeving waar hij vlakbij woonde. Hij was actief lid van de beheergroep Amstelstation. Soms werd hij moedeloos omdat zaken blijvend verkeerd gingen. Dan riep hij: ‘Ik voel me iemand in de mist!’ Dror kreeg het voor elkaar om zijn boosheid over ontoegankelijkheid om te zetten in nuttige acties.
Gezondheid
Niet alleen bemoeide Dror zich met Oost maar ook met andere openbaar vervoerknooppunten in de stad. In juli beëindigde Dror zijn mail aan de projectmedewerker van het vernieuwde Leidseplein: ‘Het gehele gebied is wel opgeknapt, maar de bruikbaarheid van de openbare ruimte is voor hen met een fysieke of visuele beperking niet verbeterd. Graag je reactie. En blijf gezond.’
Helaas is dat laatste Dror zelf niet gegund geweest. Zijn gezondheid ging snel achteruit. Hij had graag nog lang actief willen blijven