Home Dwars nieuws Intussen op de Titanic

Intussen op de Titanic

0

Dwarslezer Melchior schreef een reactie op mijn vorige column waarin ik Shellbaas Ben van Beurden uitmaak voor drugsdealer en onszelf als fossiele junkies. Als een soort Baron von Münchhausen kunnen we ontsnappen aan de wurgende greep van deze drugs- annex oliebaron door elektrisch te gaan rijden, schreef ik. Dan hebben we geen verslavende olie van Ben meer nodig.

Peter Hoogendijk | Illustratie Judith Lammers

Melchior las daarin een pleidooi voor ‘de instandhouding van het massaautoverkeer en de liberale mentaliteit van één auto voor ieder’. Dank voor je reactie Melchior, maar die conclusie onderschrijf ik zeker niet.

IJsbergen Even kort door de bocht: we hebben teveel broeikasgassen in onze atmosfeer losgelaten, zoals CO2. Daardoor hebben we een acuut klimaatprobleem gecreëerd met alle problemen van dien. Om het tij te keren, althans in de vorm van damage control, moeten we wat CO2 betreft de kraan dichtdraaien en beginnen met dweilen. Dat vergt ingrijpende systeemveranderingen, onder andere op het gebied van energie, voedsel, landbouw, consumentisme en mobiliteit. Dat vraagt enorme inspanningen van ons aardbewoners. Vooral in de zin van het opgeven van privileges en luxezaken. Moeilijk punt.

Neem even de Titanic. We zitten met z’n allen aan boord en we varen op volle snelheid door de nacht. Een paar welgestelde mensen op het bovenste dek dineert met champagne en kaviaar, de grote bups zit onder in het ruim op water en brood. In het kraaiennest roepen wetenschappers hardop dat er overal ijsbergen zijn, de kapitein op de brug hoort dat, maar in de stuurhut staat onze Ben van B. aan het roer, hij zegt dat we lekker op schema liggen. In de machinekamer gooien de stokers permanent kolen op het vuur, de stoommachines stampen en gieren, gitzwarte rook braakt uit de schoorstenen. Full speed ahead.

Max Verstappen
Als ik Melchior goed begrijp, dan denkt hij dat ik vind dat we de kolenmotoren van de Titanic moeten vervangen door een elektromotor. Haha, wat een mop! En dan alsnog met volle vaart op die ijsberg zeker! Echt niet. Ik vrees dat de elektrificatie van ons maatschappelijk bestel niet voldoende is. We zouden het schip moeten afremmen, stilleggen, omkeren zelfs. Of eigenlijk overstappen op een heel ander vaartuig en bovendien zou ik pleiten voor een totaal andere bestemming. Ben mag blijven, maar hooguit voor de muziek of zo. Wat jij, Melchior!

Een systeemverandering van zo’n titanische omvang is bijna ondoenlijk, maar er zijn een paar kleine aanwijzingen die hoop bieden. Neem vliegveld Lelystad. Alles zit klaar daar, inclusief 24/7 luchtverkeersleiding, minister Cora Blindevink popelt om het lintje door te knippen, maar helaas… geen vliegtuig om te landen. Of Circuit Zandvoort van die goocheme prins Brillemans, wat een oliedom pr-debakel is dat, daar zitten ze zonder Formule-1 race. Jammer voor Max, hij is wel een held, maar helaas geparkeerd in een achterhaalde tak van sport. Binnenkort zelfs zonder motor in z’n bolide, omdat fabrikant Honda gaat stoppen met fossiele verbrandingstechnieken.

Museum In deze lijn verwacht ik dat onze snelwegen leeg zullen zijn zodra Rijkswaterstaat ons nationale asfaltnetwerk heeft voltooid: alle steden en dorpen zesbaans met elkaar verbonden, maar de automobielen staan in het museum van verouderde concepten. Hooguit zoeft er een enkele waterstofbus overheen en een pelotonnetje elektrische deelauto’s.

Melchior, ik ben het met je eens dat ‘het massa-autoverkeer de stad tergt’. Autobezit moeten we fundamenteel anders aanpakken. En de rest ook, alles in het kader van CO2reductie. Jammer alleen dat het vaak de leuke, fijne en lekkere dingen zijn waarvoor we alternatieven moeten zoeken: Tropische vakanties, waterbedden, biefstuk, openhaard, je eigen auto voor de deur. Mijn vraag: hoe verkopen we die boodschap?

Reageren peter@pbhoogendijk.nl | Aanmelden hallowatergraafsmeer.nl