Home Overzicht Marineterrein wordt voor 90 procent een stukje Amsterdam

Marineterrein wordt voor 90 procent een stukje Amsterdam

0

Na een lange periode van geruzie werd bekend dat wethouder Everhardt afspraken heeft gemaakt met Defensie over de toekomstige bebouwing van het Marineterrein. Een klein deel van het terrein blijft in gebruik bij Defensie, de rest is bestemd voor nieuwe woningen en kantoorruimte.

Eerder wilde Defensie minimaal 50 procent van het terrein in bezit houden. Dat is teruggebracht tot 10 procent. Op resterende 11.5 hectare kan Amsterdam nu bouwen. Het grote sportveld blijft eigendom van Defensie, maar deelt het straks met de bewoners. Tien dagen per jaar kan Defensie het sportveld gebruiken als landingslocatie.

90 procent voor woningen en kantoorruimte

Defensie zou zich in eerste instantie helemaal terugtrekken van het Marineterrein, omdat het ministerie op zoek was naar bezuinigingen. In de zomer van 2018 besloot Defensieminister Ank Bijleveld opeens toch om opnieuw naar de onderhandelingstafel te gaan, vanwege de ‘snel veranderende veiligheidssituatie in de wereld.’ Die verrassing  leverde veel onbegrip op.

Op de website van het Marineterrein laat Liesbeth Jansen, directeur van Bureau Marineterrein weten dat het akkoord een zegen is voor de bestuurders, maar uiteindelijk vooral ook een zegen voor stad en land. ‘Niet omdat er hier op het terrein ruimte vrijkomt voor woningen, maar juist omdat we dan de volgende fase in kunnen. Het Marineterrein als plek waar teams van bedrijven en burgers verdicht en verplicht bij elkaar zitten om elkaar te prikkelen met gedachten, om van elkaar te leren, om elkaars krachten te verkennen en tot het inzicht te komen dat we samen veel sterker zijn dan alleen.’

‘Concreet zie ik voor me dat het terrein zijn maatschappelijke meerwaarde bij uitstek gaat bewijzen via de maatschappelijke experimenten die we hier doen, in de stapsgewijze ontwikkeling van het gebied, in de gebouwen, maar ook in de fysieke buitenruimte. Daarbij denk ik dan aan het autovrij maken van een heel stadskwartier, daken die hemelwater slim opvangen, de realisatie van het klaslokaal van de toekomst, zelfvarende boten die ’s nachts afval afvoeren over water, drones die kades inspecteren en de modernste stadslandbouw ter wereld.