Home Overzicht Mbo’ers gaan nepnieuws en desinformatie tegen

Mbo’ers gaan nepnieuws en desinformatie tegen

0

Acht weken lang gaan studenten zich bezighouden met het thema ‘desinformatie en nepnieuws’. Ze gaan aan de slag met een aantal challenges, onder andere voor de gemeente Amsterdam. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en NOS Stories werken ook met de challenges, beter gezegd uitdagingen, mee aan het ontwikkelprogramma voor mbo’ers. Het is het tweede van Made by 020, het Amsterdamse talentontwikkelingsprogramma voor mbo’ers.

‘Made by 020 geeft Amsterdamse mbo-studenten veel kansen: kennis, ervaring en een waardevol netwerk’, legt wethouder Simone Kukenheim uit. ‘Hierdoor kunnen studenten straks met de juiste kennis en vaardigheden aan het werk. Ik vind het belangrijk dat dit ook in deze tijd gewoon doorgaat. Jongeren hebben het moeilijk, maar ze willen zich blijven ontwikkelen. Ik vind het erg waardevol dat zij over een belangrijk en actueel onderwerp als desinformatie en nepnieuws meedenken en organisaties adviseren.’

Nepnieuws en desinformatie zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. Dit komt onder andere door de opkomst van sociale media. Doordat de technieken om beeld en geluid te manipuleren steeds beter worden, is het lastiger te achterhalen wat waar is en wat niet. Steeds meer organisaties en bedrijven vinden het belangrijk dat jongeren beter geïnformeerd zijn over nepnieuws en desinformatie, en hoe je ze kunt herkennen.

De uitdaging van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gaat over hoe nepnieuws en desinformatie een nieuwe werkelijkheid creëren, waarin het soms lastig is om onderscheid te maken tussen echt nieuws en nepnieuws. Studenten gaan handvatten ontwikkelen waardoor jongeren niet verder verleid worden door nepnieuws en desinformatie en zelf kritisch gaan nadenken over nieuws dat voorbij komt.

NOS Stories laat studenten meedenken over wat nieuws is dat nog beter aansluit bij wat jongeren interessant en belangrijk vinden. En wat maakt nieuws betrouwbaar? Hierover gaan de studenten met NOS Stories in gesprek om vervolgens zelf een online nieuwsitem te bedenken dat studenten interessant vinden en wat door jongeren als betrouwbaar wordt gezien. Dit past ook bij de aanpak van NOS Stories, dat nieuws maakt voor en door jongeren.

De uitdaging van de gemeente Amsterdam tenslotte gaat over nepnieuws, desinformatie, (false) framing en de gevolgen daarvan voor het vertrouwen in de overheid. Hoe ga je hiermee om als gemeente?