Home Oostelijk Havengebied Muziekgebouw wordt zelf instrument met In Fis

Muziekgebouw wordt zelf instrument met In Fis

0

Kunstenaar Paulien Barbas bedacht en realiseerde In Fis, het Muziekgebouw als instrument. In Fis laat het gebouw klinken op vijf plekken, verspreid over verschillende ruimtes van het Muziekgebouw. De loopbrug over de Zouthaven, de draaideur van het Atrium, de trappen en de trapleuning in de Entreehal en drie snaren op Foyerdeck 3. Samen vormen ze een eigen verhaal. Het verhaal van de geluiden die er altijd al zijn. Voorheen onhoorbaar, maar nu steeds duidelijker te onderscheiden.

Door kleine elementen in en om het gebouw te veranderen en te benadrukken, worden geluiden hoorbaar waar we in het dagelijks leven zonder nadenken aan voorbijgaan. Zoals de loopbrug, waarvan de eigen trilling hoorbaar is gemaakt. Of de grote trap in de Entreehal, waarvan de treden tot klinken komen op een manier die doet denken aan een marimba. De gemene deler van alle ingrepen is dat de tonen passen in de muziektoonladder Fis.

‘Omgevingsgeluid kan je overspoelen, maar geluid van een directe bron, zoals een voetstap, kan juist verhelderend en intiem zijn’, legt Paulien Barbas uit. ‘De grote publieksruimte van het Muziekgebouw is opgebouwd uit ruwe materialen. Het geluid van langsrijdende treinen, kletterende regen en voetstappen op de trap heeft daar de neiging op te gaan in ruis. Het kunstwerk In Fis creëert een andere beleving van deze ruimte. De ervaring van ritme en klank. Een ervaring waarin de ruis zich ontrafelt, waardoor de ruimte met en door jou tot leven komt.’

‘Vanaf de allereerste verkennende schetsen van haar geluidskunstwerk heeft Paulien Barbas indruk op ons gemaakt door de subtiliteit en oorspronkelijkheid van haar ideeën’, zegt directeur van het Muziekgebouw Maarten van Boven. ‘De bijzondere wijze waarop ze klank, ruimte en materialen met elkaar verbindt, nodigt mensen uit om het Muziekgebouw op een andere manier te beluisteren en te verkennen. Deze frisse aandacht is een waardevol goed in de dagelijkse routine en hectiek. Op een voor iedereen toegankelijke manier nodigt ze bezoekers uit om de ruimte te verkennen en opnieuw te ontdekken; als ware het een instrument en op een manier die bij het Muziekgebouw past: met een avontuurlijke programmering voor een even aandachtig als nieuwsgierig publiek.’

Het werk is vanaf 9 september dagelijks toegankelijk voor alle bezoekers van het Muziekgebouw.