Home Kunst Ook Van Gogh, Mauritshuis en Boijmans Van Beuningen lenen uit voor Dutch...

Ook Van Gogh, Mauritshuis en Boijmans Van Beuningen lenen uit voor Dutch Heritage

0

Drie topmusea volgen het Rijksmuseum en stellen een bijzonder werk uit hun collectie beschikbaar voor de serie Dutch Heritage in de Hermitage. Daar is nu nog Het melkmeisje van Vermeer uit het Rijksmuseum te zien. Dankzij de gestes van de musea wordt een tijdelijke programmering met wereldberoemde publiekslievelingen mogelijk gemaakt. Het museum aan de Amstel, dat na de breuk met Rusland in een uitzonderlijke situatie belandde, komt later deze zomer met meer informatie over de najaarsprogrammering.

Deze zomer zijn in het mooie museum aan de Amstel achtereenvolgens te zien Het Gele Huis (De straat) (1888) van Vincent van Gogh dat komt van het Van Goghmuseum. Het laatste Zelfportret (1669) van Rembrandt van Rijn wordt uitgeleend door het Mauritshuis en De toren van Babel (ca. 1560) van Pieter Bruegel I van Museum Boijmans Van Beuningen.

De complete serie van de Dutch Heritage Amsterdam telt vier afzonderlijke kunstwerken en samenwerkingen. Iedere editie is een focustentoonstelling met één meesterwerk van één kunstenaar uit een toonaangevende Nederlandse topcollectie. Tot en met zondag 15 mei is Het melkmeisje van Vermeer uit het Rijksmuseum te zien. Bezoekers krijgen de kans om zich op speelse wijze te verdiepen in de technische details van het schilderij en er is aandacht voor het iconische kleurgebruik van de meester in de atelierruimte. Het publiek wordt voor even ‘ondergedompeld’ in de wereld van Vermeer en zijn melkmeisje, met alle aandacht voor de historische context en achtergronden.

Het Gele Huis (De straat) (1888) van Vincent van Gogh

In 1888 huurde Van Gogh (1853 – 1890) vier kamers in een huis aan de Place Lamartine (Arles, Frankrijk). Met dit huis had Van Gogh meer gevonden dan alleen een plek om te schilderen. Hij wilde er een kunstenaarshuis van maken, een ‘Atelier van het Zuiden’, waar gelijkgestemde schilders samen konden wonen en werken. In Arles zou Van Gogh de werken schilderen waar hij het meest bekend mee is geworden, zoals Zonnebloemen, De slaapkamer en Het Gele Huis (De straat).

Emilie Gordenker – algemeen directeur Van Gogh Museum: ‘In mei 1888 schreef Vincent van Gogh aan zijn broer Theo: ‘’Je weet dat ik het altijd dwaas heb gevonden dat schilders alleen leven etc. Je verliest altijd als je alleen bent.’’ Het laat zien waarom Het Gele Huis (De straat) zo goed bij Dutch Heritage Amsterdam past. Het Van Gogh Museum is verheugd om met het uitlenen van dit meesterwerk steun te kunnen bieden in deze uitzonderlijke situatie. We hopen dat het schilderij op haar tijdelijke nieuwe plek een inspiratie kan zijn in roerige tijden’. Te zien vanaf dinsdag 17 mei tot en met zondag 26 juni.

Zelfportret (1669) van Rembrandt van Rijn

Geen zeventiende-eeuwse kunstenaar maakte zoveel zelfportretten als Rembrandt (1606 – 1669). Dit zelfportret dateert uit 1669, Rembrandts laatste levensjaar. De expressieve vrijheid in de uitvoering laat zien dat Rembrandt aan het einde van zijn leven zeker niet uitgeblust was.

‘Vanzelfsprekend steunt het Mauritshuis de Hermitage in deze bijzondere tijden. Onze bruikleen, het zelfportret van Rembrandt (het allerlaatst bekende zelfportret!), is één van de hoogtepunten in de collectie van het Mauritshuis. Wij zijn blij te kunnen bijdragen aan de serie focustentoonstellingen met Nederlandse publiekslievelingen, waarin onze Rembrandt niet mag ontbreken.’ Martine Gosselink – algemeen directeur Mauritshuis. Te zien vanaf dinsdag 28 juni tot en met zondag 24 juli .

De toren van Babel (ca. 1560) van Pieter Bruegel I

Het Bijbelse verhaal van De toren van Babel staat symbool voor het streven van de mens naar het hoogst haalbare en de hoogmoedigheid die wordt afgestraft door God. In Bruegels (1525 – 1569) voorstelling is van Gods bestraffing duidelijk nog geen sprake: de stenen worden nog omhoog getakeld en in de haven is het een drukte van belang.

‘Deze bruikleen is heel speciaal, want dit wereldberoemde topstuk uit de Rotterdamse collectie wordt nooit uitgeleend, of alleen bij hoge uitzondering, zoals nu bijvoorbeeld. Twee sedert eeuwen bevriende volkeren verstaan elkaar niet meer. Vanwege een ruwe interruptie, een heftige non-fictie, een oorlog die ertoe heeft geleid dat de Hermitage moest breken met Rusland. De spraakverwarring en hoogmoed die ten grondslag liggen aan dit kunstwerk van Bruegel is een verhaal van alle tijden dat werkelijkheid werd. Museum Boijmans Van Beuningen is vereerd om bij te dragen aan dit programma met dit iconische stuk, als erkenning dat samenwerking een streven is om aan te blijven bouwen.’ Sjarel Ex – directeur Museum Boijmans Van Beuningen. Te zien vanaf dinsdag 2 augustus tot en met zondag 28 augustus.