Home Dwars nieuws ‘Oosterpark is niet geschikt voor e-bikes’

‘Oosterpark is niet geschikt voor e-bikes’

0

De e-bike verovert de stad. Ook in het Oosterpark, dat vooral wandelgebied is waar fietsen is toegestaan, wordt de brede noordelijke hoofdroute gebruikt voor doorgaand verkeer. E-bikes doen dat met hoge snelheid. Lastig en gevaarlijk, vooral omdat een aantal speelgelegenheden voor kinderen zich juist aan die route bevindt. Dit vraagt om maatregelen. Egbert Schuttert pleit voor een fietsverbod in het Oosterpark.

Ellen Ros
Lees ook Maak van het Oosterpark een wandelpark

In enkele jaren is het gebruik van de e-bike enorm populair geworden en ook bij een nieuwe gebruikersgroep. Het zijn nu vooral jongeren die op ‘van Moof’ of de fatbike flitsend door de stad gaan.

‘Dit fenomeen is nieuw en dat betekent dat de gemeente en het stadsdeel zich nog beraden hoe het verkeer van e-bikes gereguleerd en gefaciliteerd moet worden. Dat speelt dus niet alleen in het Oosterpark. Op een aantal plekken in Oost zijn de fietsroutes al verbreed. Daarnaast is het ook een kwestie van gedrag: wil je zo hard mogelijk of ben je bereid je snelheid op een smal fietspad aan te passen.’

‘A’dam is een fietsstad, dat ga je niet verbieden in een park’

Aan het woord is stadsdeelbestuurder Jan-Bert Vroege. Hij is in stadsdeel Oost verantwoordelijk voor het Oosterpark.

Tijd nodig

‘Het Oosterpark is een prachtige ontmoetingsplek voor heel veel groepen in Oost en functioneert ook heel goed. Het is de huiskamer van Oost. Ik vind dat vele vormen van gebruik bij dit park horen. Ik wil graag meer vormen van kunst en cultuur toevoegen zoals kleinschalige evenementen. Ik ben niet geneigd om fietsen te verbieden omdat het gebruik van E-bikes nog niet goed matcht in het verkeer. De goeden mogen niet lijden onder de kwaden.’

Verbieden?

De fietser kan nu het park in en kan op veel verschillende plekken stil houden en recreëren, met een drankje in de tas en de kinderen achterop. ‘Dat hoort erbij, ik geniet daar zelf ook enorm van,’ zegt Jan-Bert. Naar zijn mening wordt vooral in de ochtend het Oosterpark gebruikt voor doorgaand fietsverkeer. Maar toegegeven: ‘Het Oosterpark is niet geschikt als doorgangsroute voor e-bikes.’

‘Je moet ruimte zo inrichten dat gebruikers begrijpen wat gewenst is’

Jan Bert Vroege is geen voorstander van een fietsverbod in het Oosterpark. ‘Dat is niet logisch in het gebruik en niet te handhaven, want mensen snappen dat niet.’ Maar is het misschien te overwegen om de e-bike uit het Oosterpark te weren? Dat is een maatregel die makkelijker te handhaven is dan controleren op snelheid. En het fietsverkeer op zich is ook niet het probleem. ‘Maar ik vraag me af of dit wettelijk kan, dat e-bikes of fietsen met ‘ondersteuning’ als aparte categorie fietsverkeer worden behandeld en op sommige plekken kunnen worden geweerd.’

Vóórblijven

‘Eigenlijk zijn de toegangen naar het park, zeker die aan de kant van de Linnaeusstraat ter hoogte van de Eerste van Swindenstraat, helemaal niet zo makkelijk om even snel door te komen. Het zou ook veel logischer zijn dat de doorgaande routes OM het park beter worden gebruikt. Het fietspad langs de zuidkant van het park voldoet dan niet. Het is smal en er is te vaak gewaarschuwd voor losliggende tegels. Dat zou beter kunnen en moeten. Het overzichtelijker en veiliger maken van de toegang bij de Linnaeusstraat is overigens onderwerp van gesprek tussen gemeente, KIT en Amsterdam Tropen Hotel.’

‘Gelukkig zijn er op dit moment niet heel veel incidenten geregistreerd die aangeven dat het om gevaarlijke situaties gaat. Dat willen we ook vóórblijven met passende maatregelen om beter te reguleren. Daarnaast staat of valt alles met sociaal gedrag. Het liefst moeten we elkaar daarop blijven aanspreken, al weet ik dat dat lastig is.’

Oefenrondjes

De bekende en populaire fietsleverancier Van Moof huist direct aan het park. Niets is zo verleidelijk als de toekomstige koper een proefritje door het park te laten maken op een nieuwe fiets en even uit te proberen hoe hard die wel kan. En dat is een snelheid van rond de 30 km per uur. ‘Dat is niet de bedoeling en niet wenselijk,’ vindt ook Jan-Bert Vroege, ‘Ik zal er binnenkort eens even langs gaan om voor te stellen de klanten actief te wijzen op het kiezen van een andere proefronde dan door het Oosterpark.’