Home Overzicht ‘Peukenplan’ van Peukenzee gekozen tot product van de maand

‘Peukenplan’ van Peukenzee gekozen tot product van de maand

0

In de Johan Cruijff ArenA maakte MKB-Amsterdam gisteren de winnaar van het Product van de Maand bekend. De keus van de vakjury én het publiek viel op ‘Het Peukenplan’ van Peukenzee uit Oost. Mathew Wilson en Edu van Seumeren van Peukenzee zijn blij en verrast met deze erkenning voor hun initiatief.

Voorzitter van de vakjury Bert Bos: ‘Peukenzee helpt verschillende bedrijven, waaronder evenementorganisatoren om ervoor te zorgen dat mensen zich ervan bewust worden dat een sigaret op de grond gooien niet normaal is. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is zo’n peuk echt ontzettend slecht voor het milieu. Eén peuk vervuilt tot acht liter water en bevat zo’n 3000 chemicaliën, harde metalen en eigenlijk gewoon echt troep voor het milieu.’

Als student waren Mathew en Edu helemaal klaar met alle sigarettenpeuken die overal op straat lagen toen ze op hun initiatief Peukenzee bedachten. ‘Wat nou als iedere peuk vijf cent waard zou zijn?’, vroegen de twee studenten zich af. ‘Dan konden we van hier tot aan de supermarkt het geld voor onze boodschappen bij elkaar rapen.’ Om te voorkomen dat een sigarettenfilter na het roken op de grond belandt hebben de mannen allerlei oplossingen bedacht.

Eén van de oplossingen is de zak-asbak. In dat buisje van gerecycled plastic kun je op een feestje of onderweg je peuk bewaren. De zak-asbak is geurdicht en reukvrij. Je hoeft met je zak-asbak dus niet bang te zijn dat je rond blijft lopen met de stank van je sigaretten. Er passen zo’n twaalf sigaretten in en wanneer hij vol is kun je hem gewoon legen in een asbak en hergebruiken.

Naast dat de zak-asbak al een herbruikbaar product op zich is, draagt Peukenzee een extra bijdrage aan duurzaamheid. Peukenzee heeft namelijk verspreid over het land peukenpalen staan. Als je daar je sigarettenpeuken ingooit, worden de filters gerecycled. Omdat filters gemaakt zijn van plastic zijn veel sigaretten dus bruikbaar om hier hard plastic van te maken. Zo krijgen jouw sigaretten dus een veel betere bestemming dan wanneer je ze op de grond gooit.

Mathew en Edu roken zelf niet, maar ze zijn niet tegen roken. Dat is een verantwoordelijkheid van de rokers zelf. Mathew: ‘Wij deelden de ergernis van de hoeveelheid sigarettenfilters op straat. Tijdens het uitgaan begon het op te vallen hoeveel sigarettenfilters er met groot gemak worden weggegooid en daarom zijn we onderzoek gaan doen. De combinatie van de impact die een filter heeft op het milieu en de onwetendheid en onbewustheid bij de roker heeft ervoor gezorgd dat we hebben besloten iets aan dit probleem te doen.’

Eerder lag de focus van Peukenzee op festivals en evenementen, maar die is nu uitgebreid naar samenwerkingen met bedrijven, gemeentes, verenigingen, universiteiten en hogescholen. Deze samenwerkingen hebben verschillende invullingen, door de wisselende services die Peukenzee aanbiedt. Eén ervan is hert Peukenplan  voor bedrijven of locaties om gemakkelijk de hoeveelheid zwervende sigarettenfilters terug te dringen.

Peukenzee geeft ook inspirerende lezingen over het peukenprobleem en Peukenzee als onderneming, de Peukentalks. Peukenzee biedt sinds kort de Peukenzee Postbus aan. Dit is een postbus waar rokers hun gebruikte sigaretten in kunnen deponeren, waarna Peukenzee ze ophaalt om deze in de toekomst te recyclen.

Met het ‘Product van de Maand’ wil MKB-Amsterdam ondernemers inspireren en stimuleren in de ontwikkeling van hun producten of diensten. Producten die iets bijzonders betekenen voor hun klanten en uitblinken in creativiteit, innovatie, duurzaamheid en vakmanschap.

De drie nominaties van deze maand zijn voorgedragen door studenten van het initiatief InCollab van de Hogeschool Inholland. De Nourishing Cream van SMPL Skin, de Amerikaanse koekjes van Night Cookies en het Peukenplan van Peukenzee.