Home Overzicht Politie waarschuwt: Pas op voor telefonische oplichting

Politie waarschuwt: Pas op voor telefonische oplichting

0

De politie waarschuwt voor verschillende varianten van telefonische oplichting. In de afgelopen maanden zijn er in de regio al veel mensen slachtoffer geworden. De slachtoffers zijn van alle leeftijden.

Telefonische oplichters maken regelmatig gebruik van nieuwe trucs om mensen geld afhandig te maken. Bij de politie Eenheid Amsterdam komen de laatste maanden veel meldingen en aangiftes binnen van oplichting door officiële instanties. Denk aan telefoontjes van nep-medewerkers van de politie, het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad, de Belastingdienst en van banken. Soms weten de oplichters  verrassend veel over degene die ze bellen. Waarschijnlijk hebben ze deze gegevens verkregen via een datalek op internet.

Dreigend en intimiderend

De oplichting gebeurt op verschillende manieren. Je wordt gebeld vanaf een anoniem nummer of van een nummer dat echt van de betreffende instantie afkomstig lijkt. Vervolgens krijg je een Engelstalige of Nederlands sprekende persoon aan de lijn. Die laat je geloven dat er iets mis is met uw BSN, er een arrestatiebevel tegen je loopt of dat er wat mis is met jouw bankrekening. De smoes wisselt en er komen er ook steeds weer nieuwe bij.

De oplichter wint eerst jouw vertrouwen en maakt je vervolgens bang en zet je onder druk. De oplichter vraagt om direct geld over te maken of om persoonlijke gegevens zoals jouw pincode te delen. Soms staat er zelfs een nepagent of een koerier voor de deur om jouw bankpas op te halen. De oplichters zijn ook zogenaamd behulpzaam. Ze vragen bijvoorbeeld om software zoals Anydesk of Teamviewer te installeren zodat ze op afstand mee kunnen kijken in jouw computer of telefoon.

Nooit persoonlijke gegevens gevraagd

Helaas zijn er veel varianten van deze nieuwe vorm van telefonische oplichting. Wat je moet weten, is dat overheidsinstanties of banken nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden en betaalgegevens vragen. Daarnaast vragen ze nooit om software te installeren op jouw telefoon of computer. Als dit wordt gevraagd, dan heb je te maken met een oplichter.

Waar moet u op letten?
  • Laat een ‘bankmedewerker’, ‘agent’ of zogenaamde medewerker van een overheidsinstantie nooit jouw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de ‘medewerker’ dat aan je vraagt. Jouw bank, de politie of een overheidsinstantie zal je namelijk nooit vragen om jouw geld over te maken.
  • Twijfel je of je een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank, de politie of instantie. Bel en vraag of het klopt wat je is verteld en wat je werd gevraagd te doen.
  • Deel nooit jouw pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit jouw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen.
  • Geef geen toegang tot jouw computer aan medewerkers of agenten die je bellen en installeer geen software op hun verzoek.
Doe aangifte

Ben je toch slachtoffer geworden van telefoonoplichting? Weet dat je niet de enige bent! Doe altijd aangifte bij de politie. Bel ook direct jouw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Deel daarnaast jouw verhaal met familie, vrienden en kennissen. Zo help je voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.

Meer tips? Kijk op politie.nl bij het onderwerp telefonische oplichting.